0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin
– Dagens teknologi gir unike muligheter for et enda bedre løpende samarbeid mellom oss og kundene, sier daglig leder i Siffer Økonomi AS i Halden, Lena Karlsen.

– Ny teknologi med skytjenester gjør det enklere å holde oversikt over bedriftens økonomi. Dersom kunden for eksempel er mye ute på reiser så kan en med mobilen ta bilder av kvitteringer og andre bilag og legge dem inn i regnskapet, bare for å nevne et eksempel på forenklinger. Flere har tatt i bruk slike løsninger, og stadig flere vil ta dette i bruk de nærmeste årene. Det finnes mange systemer på markedet som leverer skytjenester i dag, det gjelder i mange tilfeller å velge rett – det er fordeler og ulemper med alle systemer. 

Lena Karlsen oppfordrer alle bedriftseiere til å benytte ny teknologi med støtte fra autoriserte selskaper. Det kan virke veldig enkelt, men det finnes en del fallgroper.

– Mange kan mye selv, men i en god del tilfeller ender det med at vi må gjøre hele jobben på nytt. Det er områder hvor det er fort gjort å gjøre feil. Dette blant annet i forhold til merverdiavgift og fradrag. Mange fradragsfører ting som ikke er berettiget, eller fører opp ting i feil perioder. Regnskapsføreren har en viktig rolle selv om kunden velger å gjøre store deler av arbeidet selv. 

Det er viktig at en sammen med regnskapsfører setter en riktig arbeidsfordeling mellom bedrift og regnskapsfører etter forutsetninger i hver enkelt bedrift. Nye skytjenester åpner for mye større fleksibilitet i arbeidsfordelingen som gir nye muligheter, men arbeidsfordelingen må settes etter kompetanse og ressurser i hvert enkelt tilfelle. 

Ved siden av å utvikle de digitale løsningene er Siffer Økonomi AS parallelt opptatt av at de ansattes kompetanse.

– De ansatte må ha generell kompetanse og spisskompetanse innenfor enkelte felt for å kunne bistå bedriftene med å ta de riktige valgene. Vi ønsker å være der for kunde fra etablering, løpende oppfølging og utvikling, salg/generasjonsskifter i bedriftene etc.

 Siffer Økonomi AS feiret nylig sitt 15 års jubileum. Haldenbedriften, som den første tiden het Økonomibistand Halden, har i jubileumsåret flere ansatte enn noen gang. 

– Man startet i 2000 opp med fire-fem personer. De siste tre-fire årene har vi vokst med cirka ti ansatte. Nå er vi 25 ansatte, sier Lena Karlsen.

Arild Klingstrøm har vært med på eiersiden fra starten. Nå eier han sammen med Trond Karlsen og Øystein Johansen. Kundene er hovedsaklig små og mellomstore bedrifter.

– Vi er store innen landbruk, men har også mange kunder innen håndverk, handel, IT/konsulent, eiendom og industri. Størsteparten av kundene befinner seg naturlig nok i Halden, men vi har kunder helt inn til Oslo.