0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin
Noen kan ha kreativ produktutvikling som livsstil. Derfor sitter konstruktører, selgere, designere og pakketeknikere side om side hos Glomma Papp AS i Sarpsborg. Sammen utvikler de prisvinnende løsninger. 

Emballasje, pappesker og butikkmateriell er ikke ord som får mange av oss utenforstående til å løfte på øyenbrynet. Hos Glomma Papp, derimot, er det nærmest meningen med livet, noe av det som får samfunnshjulene til å snurre, og gleden er like stor hver gang man kommer opp med en ny løsning. Det kan bare dreie seg om en mindre endring på en grå og litt kjedelig pappeske, men det kan like gjerne være en banebrytende løsning som vil føre til innsparinger eller effektivisering hos kunden. Styrke, holdbarhet og logistikk er viktige stikkord under hele prosessen. 

Lavere kostnader 

- For våre kunder kan en lettere og enklere emballasje føre til store innsparinger. Vi har mange eksempler på det. Da vi utviklet en standard displayløsning for Jordan tannbørster, førte det til 500 sparte palleplasser i året. Samtidig gikk behovet for transport ned fra 18 til 9 semitrailere. Mange klager på unødig emballasje, men med riktig emballasje kan man spare miljøet. Ekstra fint er det når mindre miljøbelastning også fører til lavere kostnader for kunden. Da har vi virkelig truffet innertier, sier markedssjef Ruth Nilsen, PU-sjef Ulf-Petter Lande og salgskonsulent André Voltersvik hos Glomma Papp AS. 

Dette er team work 

- Det er viktig at vi hele tiden ser etter forbedringer som kommer sluttbrukeren til gode. Det er mulig det er en slags "yrkesskade", men vi ser alltid mer på emballasjen når vi er i butikken og mindre på selve produktet, ler André Voltersvik. Han samarbeider tett med produktutviklingsavdelingen (PU) og den enkelte kunde for å kunne komme frem til den optimale løsningen. 

- Dette er lagarbeid, og kunden er ofte nysgjerrig på nye løsninger. Derfor jobber vi kontinuerlig med forbedringer, uavhengig av bestillinger. Kommer vi opp med et godt forslag, legger vi det gjerne frem for kunden uten at noen egentlig har bedt om det, sier Voltersvik. 

Store investeringer 

Det har gått 85 år siden emballasjeprodusenten Glomma Papp ble etablert og bedriften har i dag 180 ansatte ved Glommas bredd. Bedriften har en rekke ganger vunnet internasjonale priser for sine løsninger, og har nylig investert flere titalls millioner kroner i en moderne bølgepappmaskin som kan produsere opp til 2 800 mm bredde og helt unike kvaliteter, som blant annet dobbel EE-kvalitet.  Dette er en kvalitet som, på grunn av sin styrke og formbarhet, er meget godt egnet til emballasje som skal kjøres gjennom pakkemaskiner. Dette er etterspurt i et marked med fokus på kostnader, sier Ulf-Petter Lande.