0
0
0
s2smodern
contentmap_plugin
I 2013 startet Thorleif Norum sin egen bobilvirksomhet på gården i Råde. I 2017 solgte han 158 bobiler til en gjennomsnittspris på 600 000 kroner. Norum fant et hull i markedet og fylte det på kort tid.

Smale småveier fører kundene over jordene og frem til gården Norum i Råde. Virksomheten er langt fra travle bygater og glasskledte salgslokaler, der bobiler ofte fremstilles for salg med spotlights og kreativ oppstilling. Hos Norum Bobilgården står bobilene parkert som om det skulle være hester på ranchen. Men de står ikke parkert lenge. Etterspørselen etter godt vedlikeholdte bobiler er stor over hele landet.

Vokste raskt

- Vi selger ikke nye biler, men kun brukte i kommisjon, og det er gode grunner til det. For det første er det mange gode forhandlere av nye biler allerede, og vi ønsker ikke å konkurrere i det segmentet. Jeg fikk ideen til Bobilgården første gang rundt 2010-2012, da jeg var ansatt hos en forhandler i Østfold. Da registrerte jeg at bobileiere, som av én eller annen grunn ønsket å selge uten å bytte inn, ofte fikk nei fra forhandlerne.

- Dermed ble de overlatt til seg selv, noe som ikke er helt enkelt når det gjelder så dyre og omfattende produkter som en bobil. Det var tydelig at mange hadde behov for å sette ut salget til en virksomhet som kan vurdere bilen, reparere og rette opp mangler og legge den ut for salg i trygge former og med garanti, forteller gründer Thorleif Norum.

Virksomheten vokste seg raskt så stor at han i fjor gikk til det skrittet å ansette en daglig leder. Han trengte ikke gå langt for å finne rett person.

100 millioner kroner

- Jeg startet hjemme på verandaen i 2013 og allerede samme høst merket jeg at jeg hadde truffet noe i markedet. Målet mitt var å selge 20 biler i året i kommisjon, men det sprakk ganske fort. Nå er målet å omsette for 100 millioner kroner i 2018, med cirka fem millioner i pluss. Det betyr at virksomheten har blitt så stor at jeg måtte gjøre noe på ledelsesnivå. Bjørnar D Olsen begynte hos oss allerede i januar 2016 som regnskaps- og it-medarbeider og har de evnene som skal til for å lede en bedrift som dette. Fra sommeren 2017 er han derfor daglig leder for Norum Bobilgården AS, forsetter Norum.

Bedre effektivitet

- Jeg har helt klare planer for hvordan vi skal videreutvikle bedriften i årene fremover. Vi skal ikke nødvendigvis selge flere biler, men vi skal jobbe mer effektivt enn i dag. Det er mye å hente på bedre systemer, bedre driftsrutiner og mer effektive prosesser. Fremtidsplanen er ikke å bli så mye større, men å bli bedre og å være forberedt på konkurranse. Dessuten er markedet i endring ved at kjøperne blir stadig yngre og stiller andre krav, sier Bjørnar Dyrud Olsen.

Ansatte får langfri

Kundene er selvsagt viktige for Norum Bobilgården, men også de ansatte skal trives for å gjøre en best mulig jobb. Derfor spanderer arbeidsgiveren alltid julebord for ansatte med familier og innvilger lang ferie med fullt betalt rundt juletider.

- Vi selger bobiler, og etterspørselen er ikke så stor rundt jul, forståelig nok. Folk har andre ting å tenke på og det tar vi konsekvensen av og gir de ansatte fri. Til gjengjeld yter alle litt ekstra når det er behov i høysesongen. Men selv om det er stor interesse for bobiler også på sommeren, er det fra våren og utover at trykket er størst. Vi finner alltid tid til normal ferieavvikling, sier Olsen.