20. januar i fjor åpnet Bertel O. Steen landets største bilanlegg på Lørenskog. Her kan du kjøpe nytt eller brukt, personbil eller varebil, innrede lasterommet, leie en varebil, ha service på bilen eller bytte frontrute. Snakk om å få alt på samme sted!
Bilanlegget er på størrelse med en liten bydel i en middels norsk by og sysselsetter flere hundre mennesker. Et eget proffsenter tar seg av bedriftsmarkedet og har søkelys på næringslivets behov og utfordringer.
Her jobber personer med tung kompetanse på den type transportmidler næringslivet trenger, og de kan tilby alt fra mindre, elektrisk drevne varebiler til store kassevogner med to- eller firehjulstrekk. Det skal godt gjøres ikke å finne et alternativ her.
Lang fartstid
– Det er mange punkter vi er størst på i Norge, kanskje til og med i Norden, sier leder for proffsenteret, Geir Richard Schrøder.
Han er forholdsvis fersk i bedriften, men har med seg erfaring fra bransjen i tillegg til rutinerte medarbeidere. En godt voksen gjeng som selger alle merker Bertel O. Steen har innenfor dørene. Fire av de ansatte har en gjennomsnittlig fartstid på 30 år, og én av dem har faktisk vært i bedriften i hele 44 år.
– Det eneste vi mangler på Lørenskog er et skadeverksted for lette kjøretøyer. Det har vi beholdt på Brobekk, men kundene kan gjerne komme hit for taksering, sier Schrøder.
Kundevennlige løsninger
Bilsenteret på Lørenskog er et resultat av en større sammenslåing av flere anlegg i Bertel O. Steen-organisasjonen. To avdelinger på Lørenskog ble slått sammen med avdelingen i Lillestrøm i tillegg til Økern-avdelingen. Kort tid etter åpningen ble den nå historiske pressekonferansen om koronasituasjonen holdt i regjeringskontorene i mars i fjor.
– Det var mange som valgte å vente med å ta ut nye varebiler eller firmabiler etter mars 2020. Noen fikk til og med så store problemer at de ikke hadde mulighet til å hente allerede bestilte biler. Vi valgte å være fleksible og la dem vente til situasjonen roet seg. For noen klarte vi til og med å finne nye kunder til bilene. Mange satte pris på de løsningene vi fant i en vanskelig situasjon, sier Schrøder.
Mange avdelinger
På Lørenskog finnes også en større klargjøringsavdeling med 26 ansatte, som utfører kosmetisk og teknisk klargjøring.
Glassavdelingen med tre ansatte reparerer alle typer bilglass og monterer solfilm og sikkerhetsfilm.
Dekkhotellet er så omfattende at de har tre dedikerte medarbeidere som har plass til 15.600 hjul!
Leiebilavdelingen har to ansatte og 100 leiebiler til disposisjon for både kort- og langtidsleie, mens Werk-avdelingen bygger om og bygger på en rekke biler for statsetater som politi, brannvesen, helsevesen, Forsvaret og veivesenet, blant annet. Her utføres skreddersøm og avansert utstyrsmontering av 13 ansatte.
Store verkstedflater
Bilanlegget har i tillegg til dette og 8.000 kvm salgsflate romslige verkstedhaller.
– Mange anlegg sliter med plassmangel når de får inn flere store varebiler, som Mercedes Sprinter eller Peugeot Boxer samtidig. Her på Lørenskog kan vi faktisk ta inn 10 slike biler om gangen. Selv om ikke plass i seg selv er et kvalitetsstempel, har vi også kompetanse til å betjene samme antall kunder samtidig. Vi har lange tradisjoner for å håndtere litt komplekse biler.
Stort nedslagsfelt
Bertel O. Steen Proffsenter er et kjent begrep mange steder i landet, men ingen har samme bredde og kompetanse som Lørenskog. Av den grunn kommer kundene fra hele landet, noe Geir Richard Schrøder finner helt naturlig. Han ser ingen grenser for hvor de finner nye kunder.
– Vi selger biler over hele Viken, men kan levere overalt, det er kunden som bestemmer og velger hvor de ønsker å kjøpe bil. Vår spesialkompetanse innenfor Mercedes Sprinter og minibuss er en stor fordel. Vi har flere storkunder med avdelinger over hele landet og leverer ofte til distriktsavdelinger direkte fra Lørenskog. Våre relasjoner og vår kompetanse er viktig for kundene. Selv om de handler hos oss, får de samme service hos den lokale Bertel O. Steen-avdelingen når de måtte trenge det.
Rekordmange bestillinger
– Vi har hatt et bra første år, selv med koronautfordringene. Vi hentet oss ganske raskt inn etter den første tiden, og nyttekjøretøy løftet seg raskt igjen. August og september var de to beste månedene i 2020, mens resten av året også var ok, forteller Geir Richard Schrøder. Ordrereserven ved inngangen til 2021 er rekordstor.
– Bedriftene har fattet stor interesse for våre elbiler, og det er derfor noe ventetid på produksjonsanleggene. 80 prosent av salget av Peugeot, Citroën og Opel er elbiler. Trenger du en slik etter sommerferien bør du bestille allerede nå. Produksjonskapasiteten på bilfabrikker over hele verden har vært lavere i koronaperioden. Derfor er det viktig å være tidlig ute. Vi kan levere med 50 kWh batterikapasitet allerede i mars/april, men de større med 75 kWh batteri har lenger leveringstid. Mange kan klare seg godt med 50 kWh, hvis man kjører mye i nærmiljøet. Er du i tvil kan du prøvekjøre en elbil hos oss og testkjøre dine vanligste ruter, så får du se hvilken kapasitet du trenger, sier Schrøder.
Bertel O. Steen
Solheimveien 11-15, 1461 Lørenskog
67 92 61 61
www.bos.no