Toyota tar næringslivet på alvor

I vår er de kurset og lisensiert for lanseringen av nye Toyota Proace Max. Nå gleder Line Borgen Årsteinvåg og Alexander Bjerke seg til å møte en betydelig utvidet kjøpergruppe!

Bilde av to blide Toyota-ansatte foran bilforhandlerens inngangsparti i Sarpsborg.
Line Borgen Årsteinvåg og Alexander Bjerke er Toyota Østfolds regionsansvarlige for næring.

– Vi pusher ikke biler på våre bedriftskunder. Vi hjelper dem til å velge akkurat den bilen og det bilholdet de har behov  for, og vi er der for dem under hele kundeforholdet. Det kan vi gjøre fordi Toyota Østfold har ressurser som er dedikert kun til næringslivet.

Det sier regionsansvarlige næring Line Borgen Årsteinvåg og Alexander Bjerke. Begge tilgjengelige nær sagt døgnet rundt for å kunne yte kundene den servicen og oppfølgingen de fortjener – eller svare på andre henvendelser.

– Ja, denne jobben lever vi både med og for, og vi er jo etter hvert blitt kjente fjes i nærområdet. Om vi er i butikken, på tribunen på Stadion eller ute på en bytur, er det nesten alltid noen som kommer bort for å snakke bil. Og det vil vi gjerne, sier Alexander.

Artikkelen fortsetter nedenfor

Bilde av en stor, hvit varebil fra siden.
Den nye Toyota Proace Max-serien

Avdekker kundens behov

At Toyota har et bilutvalg som dekker de flestes behov, er det vel ingen som kan benekte, men like viktig som utvalget og de konkurransedyktige prisene, er den totalpakken Toyota Østfold kan tilby sine kunder. Det handler om "total cost of ownership" (TCO).

– Toyota tilbyr kjøretøy med lavere TCO enn konkurrentene, noe som gjør dem til det optimale alternativet for bilflåten til bedriftene. Når vi er ute hos kundene, bruker vi et digitalt program som  for å regne ut nøyaktig hvilke besparelser de får om de velger det ene eller det andre alternativet. Stor bil, liten bil, tohjuls- eller firehjulstrekk, diesel eller elektrisk. Mange blir svært overrasket over hvor mye penger som ligger i potten!

Vil at kundene skal produsere

De trekker også fram Toyota Express Service, som garanterer at bilen er tilbake på veien etter bare 60 minutter. For  næringslivet, er som kjent tid spart penger tjent.

– Med tanke på at service ellers i gjennomsnitt  tar 4,5 timer, er det raskt å regne ut hva bedriften tjener ved å bruke denne tjenesten. For ikke å snakke om en flåte på 20 biler! For oss, handler alt om å holde våre kunders biler mest mulig operative.

Stadig flere velger elbil

De fleste nyttekjøretøyene til Toyota finnes nå med elektrisk alternativ, og stadig flere velger det miljøvennlige alternativet. Men overraskende mange er veldig opptatt av rekkevidden.

– Ja, det er litt forunderlig at det første mange spør om, er hvor lang rekkevidden på bilen er. Hva med sikkerheten, og hva med lastekapasiteten, spør de retorisk.

– Selv om Toyotas el-modeller ikke har den lengste rekkevidden, har de tilstrekkelig rekkevidde for de fleste behov. Og det er dumt å velge bil etter de få langturene man tar i løpet av året.

– Det mange ikke tenker på, er at jo større batteriet er, desto mindre blir plassen til nyttelast. Og ikke minst; jo tyngre bilen er, desto lenger blir bremselengden om vinteren. Derfor har Toyota lagt mest vekt på sikkerheten, kjørekomforten og nyttelasten på el-bilene. I tillegg til en kjørelengde som er mer enn god nok.