1. september flyttet Peugeot inn hos Bertel O. Steen i Sarpsborg. Overtakelsen av bilmerket er et resultat av en bevisst styrking av regionale forhandlere fra Bertel O. Steen sentralt. Nå er bilsenteret på Tunejordet komplett og tilbyr en rekke attraktive modeller fra Mercedes-Benz, Kia og Peugeot.
Bilforretningen i Sarpsborg har hatt en voldsom vekst de siste årene. I 2015 omsatte de for 130 millioner kroner, mens de trolig passerer 300 millioner kroner i 2020. Fra den beskjedne starten i den tidligere teppebutikken på Sørlie Torget for 18 år siden, har både lokalene og antall ansatte endret seg betydelig. Daglig leder Ulf Richard Johannesen legger mye av æren på de ansatte.
– Jeg overtok som daglig leder i 2015 og da var det 12 ansatte. Nå er vi 27, og aktiviteten ser ikke ut til å dabbe av. Tvert imot ser vi frem til ytterligere vekst når Peugeot har tatt plass på butikkgulvet. Vi tror det fører til mer kundebesøk fra både nye og eksisterende kunder. Bedriften har vært gjennom noen prosesser siden jeg tok over, men våre ansatte har både respondert og utviklet seg slik vi har ønsket. Vi er et sterkt lag som trekker i samme retning, sier Johannesen.
Styrket bemanningen
Det er Sarpsborg Bilsenter på Borgenhaugen i Sarpsborg som har vært Peugeot-forhandler i byen siden 1992, og det skal de fortsette med en stund ennå, også etter overtakelsen. Om et års tid er det slutt, og Johannesen er full av lovord om den jobben forhandleren har gjort for Peugeot.
– Vi er ydmyke i forhold til det ansvaret vi nå har overtatt. Det blir krevende for oss å videreføre og utvikle dette videre, men vi er en gjeng med kompetente og bilinteresserte personer som gleder oss til den nye hverdagen. Vi har nylig styrket bemanningen med en merkeansvarlig selger for Peugeot og har valgt å etablere en ansvarlig for nyttekjøretøy også.
Det er en heltent gjeng som daglig leder Ulf Richard Johannesen (bak) hos Bertel O. Steen i Sarpsborg kan vise frem. Alle gleder seg over at de nå har Peugeot i porteføljen. Fra venstre ansvarlig for nyttekjøretøy Markus Søndergaard Sobotta, Peugeot-ansvarlig Tomas Ohnstad, salgssjef Jørgen Bergby og servicesjef Pål Finjord.
Rutinert servicesjef
Ulf Richard Johannesen ansatte i november i fjor Pål Finjord, som til da hadde vært servicesjef hos Sarpsborg Bilsenter. Lite visste de da om endringen som skulle komme bare kort tid etter. Nå gleder Finjord seg over at hans «gamle» merke følger ham.
– Jeg har 16 år bak meg hos den tidligere Peugeot-forhandleren, først som kundemottaker og deretter servicesjef. Jeg kjenner Peugeot ut og inn og har vært med gjennom både gode og utfordrende tider. Peugeot er et fantastisk merke med mange nyheter og moderne design. Nå skal vi yte alle våre kunder like god service som de er vant til å få. Mange hevder at kunden alltid har rett, men hos oss mener vi det. Vi skal vise ydmykhet og respekt for alle, sier Finjord.
God erfaring
Tomas Ohnstad er den ferskeste bilselgeren i butikklokalene på Sørlie Torget, men han brukte ikke lang tid på å bestemme seg da han fikk muligheten til å bytte fra hus- til bilsalg. Som merkeansvarlig for Peugeot passer det jo også bra at det er en av de absolutte favorittene. Han har dessuten god erfaring med sin nye arbeidsgiver.
– Jeg kjøpte faktisk bil her for en tid tilbake, men uheldige ting kan skje, og jeg måtte dessverre reklamere på den. Da fikk jeg oppleve hvilken fantastisk service Bertel O. Steen i Sarpsborg yter. De sto nærmest på hodet for å løse situasjonen, og nå vet jeg hvor lista ligger, sier Ohnstad.
Han lover samme service til fremtidens Peugeot-kunder.
Slutter med Citroën
Når Bilforretningen i Sarpsborg nå har parkert de lekre Peugeot-modellene i lokalene, rullet de samtidig ut bilene fra Citroën. Heretter er det Mobile Sarpsborg som skal selge disse.
– Både Citroën og Peugeot har samme eiere gjennom PSA, men Peugeot er et større merke, og vi forventer et høyere salgsvolum og mer trafikk i lokalene. Slike endringer skaper selvfølgelig press på både ettermarked og delelager, men vi er godt forberedt, og endringene er tross alt positive, selv om det skulle bli mer å gjøre en periode. Flere av modellene til Peugeot vil konkurrere direkte med andre modeller vi har i butikken, ikke minst Kia sine, men vi skal representere og presentere alle merker og modeller på en profesjonell måte. Alle selgerne vil selge på tvers av merkene, og vi har dedikerte merkeansvarlige som har dybdekunnskap om den enkelte modell, sier salgssjef Jørgen Bergby.
– Gleder oss til å selge mer varebil
Det er ikke noe galt med privatmarkedet, men nå gleder både salgssjef Jørgen Bergby og varebilansvarlig Markus Søndergaard Sobotta seg til å selge mer varebil til byens næringsliv.
Sobotta hadde tidligere ansvaret for Citroën, både på privatbil og varebil. Nå er han dedikert varebilselger, og har flere modeller enn noen gang å vise næringslivet.
– Det blir en helt annerledes hverdag med flere kundebesøk og større aktivitet. Næringsdrivende stikker sjelden innom for å prøve bil, så vi skal være proaktive og gi gode tilbud på attraktive merker og modeller. Jeg har tidligere vært kundemottaker og kjenner de utfordringer som næringsdrivende har. Jeg er vant til å svare på de fleste spørsmål om utstyr og funksjonalitet, sier Markus Søndergaard Sobotta.
Mange kjenner ham sikkert igjen fra Bertel O. Steen i både Sarpsborg og Fredrikstad, eller Brennes Auto, der han jobbet som kundemottaker.
Ett skritt ekstra
– Vi er gode på behovsanalyser og kan derfor tilby den modellen kunden har behov for. Det krever bred kompetanse å jobbe med flere merker, men det skal vi håndtere. Vi har også merkeansvarlige for alle merker som kan gå mer i dybden ved behov, sier salgssjef Jørgen Bergby.
– Kampen om kundene skal vi vinne gjennom uslåelig service og vår ukuelige vilje til å gå et ekstra skritt for kunden. Vi er gode på det allerede, men skal bli enda bedre.
Bertel O. Steen Sarpsborg
Hundskinnveien 98, 1711 Sarpsborg
69 97 24 00
www.bos.no/bilforhandler/bertel-o-steen/sarpsborg