– Har alltid beundret Toyota-kulturen

MYSEN: – Jeg hadde lederstillinger i bilbransjen i en årrekke før jeg valgte å bli rørlegger, og har alltid beundret Toyota-kulturen. De løser problemer og får ting gjort uten diskusjoner, sier August Hoel.

– Kunder som Rørleggerservice AS og August Hoel (h.) er viktige for oss, sier selger Kim André Christensen hos Toyota Ramstad Bil.
– Kunder som Rørleggerservice AS og August Hoel (h.) er viktige for oss, sier selger Kim André Christensen hos Toyota Ramstad Bil.

– Jeg hadde lederstillinger i bilbransjen i en årrekke før jeg valgte å bli rørlegger, og har alltid beundret Toyota-kulturen. De løser problemer og får ting gjort uten diskusjoner, sier August Hoel.

Hoel eier og daglig leder i Rørleggerservice AS. Selv om han har erfaring fra en rekke konkurrenter, blant annet Nissan og VW, var han aldri i tvil da han skulle inngå bilavtale for håndverkerbedriften. Etter en kort samtale med salgskonsulent Kim André Christensen hos Toyota Ramstad Bil sa han:

– Jeg trenger fire biler.

Slik startet kundeforholdet for to år siden. Nå er bilparken på åtte Toyota Proace og én Toyota Landcruiser.

Fordelaktig pris

– Økonomi er en viktig ting for en virksomhet som vår, og Toyota Proace har en svært gunstig pris sammenlignet med mange konkurrenter. Faktisk kan jeg lease to Proace-er for samme pris som én av de vanligste konkurrentene. Jeg husker at den lave prisen irriterte meg grenseløst da jeg jobbet for en annen leverandør og stadig tapte salg til Toyota Hiace, som den het den gang, men nå er jeg kjempefornøyd! Proace passer oss perfekt, sier August Hoel.

Han legger til at kundeservicen er helt spesiell.

– Slik har det vært i alle år. Hvis det skulle skje noe, eller være en feil på en av bilene, blir det aldri diskusjoner om ansvarsforhold eller betaling. Toyota Ramstad Bil løser problemet først og tar heller en prat etterpå. Vi blir alltid enige, sier Hoel.

Høflighet og folkeskikk

– Kulturen her er selve kjernen til Toyota. Vi ser enkeltmennesket og behandler hver enkelt kunde med respekt og vennlighet. Vi hilser på alle i butikken, enten de skal handle eller bare venter på en verkstedtime. Det er noe av nøkkelen til at vi lykkes. Høflighet og folkeskikk kommer man fortsatt langt med, og det er viktig i hele organisasjonen vår, sier daglig leder Vidar Nilsen hos Toyota Ramstad Bil AS.

– Relasjoner er helt avgjørende. Vi setter oss inn i kundens hverdag og opparbeider et tillitsfullt forhold, sier salgskonsulent Kim André Christensen.

Tillit til hverandre

August Hoel overtok Rørleggerservice så sent som i 2016 to år som daglig leder. På grunn av leddgikt valgte han omskolering til rørlegger, og nå leder han en voksende virksomhet med 10 ansatte i Spydeberg. Om kort tid åpner de avdeling i Skiptvet, og satser på å vokse ytterligere. Rørleggerservice har langvarige kundeforhold med en rekke lokale bedrifter og er ofte ute på serviceoppdrag. Derfor er en pålitelig bilpark helt avgjørende.

– Vi kommer til å fortsette vårt kundeforhold med Toyota Ramstad Bil så lenge jeg kan se fremover. Vi stoler på hverandre, og jeg har for eksempel aldri spurt om rabatt. Jeg vet at Kim gir meg det beste tilbudet han kan uansett, sier Hoel.


Toyota Ramstad Bil AS

Ramstadveien 3
1850 Mysen

69 89 53 00

www.ramstadbil.no