Volvos nye verksted på Gardermoen

GARDERMOEN: Volvo Truck Center bygger ny, moderne hall tilrettelagt for lastebiler og busser, ansatte og ikke minst sjåfører.

Avdelingssjef Ove Kjærstad i Volvo Truck Center.
Avdelingssjef Ove Kjærstad i Volvo Truck Center.

Volvo Truck Center bygger i disse dager ny, moderne hall, der alt er tilrettelagt for lastebiler og busser, ansatte og ikke minst sjåfører, som kan nyte godt av et eget avslapningsområde med tilgang til dusj, tv og kaffe.

Volvo Truck Center har vært på samme sted på Jessheim siden 1977 (da som Lillestrøm Bilsentral). Som tidligere jobber de med Volvo lastebiler og busser, men nå også med Renault lastebil og varebil. Med årene har de vokst ut av de gamle lokalene, og ser nå frem til å flytte inn i splitter nye og moderne fasiliteter.

– Vi er i gang med å bygge nye lokaler bak Plantasjen i Gardermoen Næringspark, og planen er å flytte inn 1. februar 2019. Det blir noe helt annet å jobbe i nytt bygg med smarte løsninger tilpasset vårt behov, forklarer avdelingssjef Ove Kjærstad i Volvo Truck Center.

Større og mer praktisk

Den store bygningen, der allerede mye er gjort, skal romme seks gjennomgående verkstedløp som til enhver tid kan romme 12 lastebiler, og egentlig har rom for 18 om behovet skulle være der. I tillegg vil det være en egen EU-hall, og en klargjøringshall, der nye biler blir vasket, påmontert utstyr og klargjort teknisk.

– Det vil bli både bedre høyde og bredde her enn i den gamle hallen, noe som gjør det enklere for oss å håndtere flere biler på én gang. Praktiske løsninger som nedfelte løftesøyler i gulvet og smøregrav med bremserulle og sideutgang både i den store hallen og EU-hallen gjør arbeidsdagen langt enklere for våre mekanikere.

ADR-godkjent

Den nye EU-hallen er ADR-godkjent, det vil si at selv med en tankbil kan du kjøre inn og ta EU-kontroll uten å rense tanken først.

– Med de nye bremserullene vil vi også kunne lese av dekkmønsterdybde med laser, som kun tar åtte sekunder. På sikt skal vi også tilby dekkovervåking, som holder kunden oppdatert på dekktrykk, temperatur og så videre, og gir mulighet for besparelse i form av mindre dekkslitasje og minsket drivstoff-forbruk, sier Kjærstad.

Fokus på sjåførene

Best mulig tilrettelegging for sjåførene som leverer inn bilene er også tatt med i planleggingen av den nye bygningen.

Ved siden av kundemottaket vil det være et eget avslapningsområde for sjåførene, med tilgang til blant annet kaffe. Her er det også dusjer som de kan benytte seg av, i tillegg til TV og en behagelig sittegruppe. Kundemottaket vil ligge i kontordelen av bygget, der det også vil være et stort delelager.

– Vi har også lagt opp til eget mekaniker-rom der de klargjør og avslutter sine arbeidsordre og kan gjøre papirarbeid og ha et sted å være mens de eventuelt venter på neste jobb. Her vil arbeidsordrene ligge klare når mekanikerne starter dagen. Mekanikerne jobber to skift; vi har åpent til 23 på mandager og torsdager. Av 39 ansatte er 20 mekanikere og fem lærlinger. Men med jevnt stor arbeidsmengde planlegger de å ansatte mellom tre og fem mekanikere til i løpet av neste vår, sier avdelingssjef Ove Kjærstad i Volvo Truck Center.