Bidro til ønsket om selvbetjent butikk

Blomster Flora i Rakkestad er sannsynligvis den eneste blomsterbutikken i Østfold som kan tilby kundene selvbetjent butikk utenom ordinære åpningstider. Den tekniske løsningen sørget Frankering & Kopiservice i Sarpsborg for.

Bilde av en kvinne i en blomsterbutikk
Blomster Floras eier og daglige leder Turid Brunsnes.

– Tanken om en selvbetjent butikk oppsto under en studietur til Danmark med kjeden Interflora for et drøyt år siden, forteller Blomster Floras eier og daglige leder Turid Brunsnes.

– Der var det mange blomsterbutikker som tilbød slike løsninger og hadde utelukkende gode erfaringer, og jeg har siden hatt tanker om å forsøke det samme.

Selvbetjeningen krever en teknisk løsning hvor kundene skanner en kode med mobiltelefonen ved inngangsdøra for å slippe inn i butikken. Der plukker de produktene de ønsker og betaler i det selvbetjente kasseutstyret, som også er levert og installert av Frankering & Kopiservice. Dermed har de tilgang til varene også utenom ordinære åpningstider.

– Samtidig er sikkerheten ivaretatt ved at alle som skanner seg inn blir registrert med navn, i tillegg til at lokalet har kameraovervåking. Så langt har dette fungert utmerket!

Byttet kassasystem

Turid forteller at relasjonen med Frankering & Kopiservice oppsto da de byttet kassasystem for et par år siden.

– Vi ønsket en veletablert samarbeidspartner som kunne levere sikre og gode løsninger, men som også var kjent for god service. Da var det lett å se mot Frankering & Kopiservice, og vi er veldig fornøyd med valget. Deres salgssjef Ole Anders Tønsberg har fulgt oss tett opp hele tiden, og det var naturlig å kontakte ham også for å drøfte behovet og mulighetene for en adgangs- og overvåkningsløsning som muliggjorde selvbetjening.

Tilfeldighetene ville det slik at Frankering & Kopiservice, som er en ledende tilbyder av kasse- og bankterminalløsninger, på det tidspunktet var i ferd med å inkludere nettopp en systemløsning for selvbetjente butikker i sin portefølje.

– Vi var i ferd med å inngå en samarbeidsavtale med en svensk leverandør, men var ennå tidlig i prosessen. Vi var godt kjent med leverandøren og trygge på at dette var en velfungerende løsning, men det er en lang prosess å konvertere systemet til det norske markedet. Ikke minst å integrere det i betalingsløsningen Vipps, forteller Ole Anders.

– Samtidig førte henvendelsen til at vi måtte forsere prosessen, da Blomster Flora ønsket å tilby løsningen til kundene før jul. Dermed ble dette et pilotprosjekt, hvor Blomster Flora fikk gode betingelser, mens vi fikk testet ut løsningen.

Etter en tid med testing og utprøving, kunne Blomster Flora ønske velkommen til sitt innovative konsept i desember. Responsen har vært god, og tilbakemeldingene utelukkende positive.

Er klare for å rulle ut løsningen

Frankering & Kopiservices salgssjef beskriver dette som et glimrende eksempel på en vellykket kundereise, som begge parter har kommet styrket ut av.

– Dette er en mulighet for veldig mange bransjer. Ta gjerne kontakt om det kan være av interesse, så kan vi hjelpe deg i gang, sier Ole Anders.