Som et unikt tilbud til sine nye og faste oppdragsgivere tilbyr Backe Østfold en egen 31 mann sterk beredskapstropp. De står klare til å rykke ut på kort varsel.
- Serviceavdelingen er skreddersydd for å kunne være fleksibel, ha høy beredskap og yte god service, sier avdelingsleder i serviceavdelingen, Vidar Hansen. Han har ledet avdelingen siden 2009 og opplever betydelig vekst i oppdragsmengden.
- Vi ser ut til å øke omsetningen med 50 prosent på fire år, noe vi er svært fornøyd med, sier Hansen.
- Dette har ikke gått på bekostning av entreprenøravdelingen som håndterer de store prosjektene i Backe Østfold. Hele organisasjonen opplever god vekst, sier daglig leder Håkon Glosli.
Faste avtaler
Serviceavdelingen utfører alle typer byggeoppdrag, også de i mindre målestokk. De har kompetanse innenfor mur-, flis-, betong- og tømrerfagene.
- Vi er vant til å ta ansvar og løse problemer for kunden. De siste årene har vi også utført mange store rehabiliteringer, spesielt for borettslag og med godt fornøyde kunder som resultat, sier Vidar Hansen. Han legger til at de har inngår flere vedlikeholds- og beredskapsavtaler med faste kunder.
- I dag har vi avtaler med Fredrikstad kommune, Østfold fylkeskommune, Orkla Foods og Frelsesarmeen blant andre.
Styrker organisasjonen
Selv om serviceavdelingen er en frittstående avdeling i Backe Østfold er det faglige samarbeidet og utvekslingen av kompetanse viktig.
- De store aktørene entreprenøravdelingen har levert prosjekter til er ofte svært fornøyd og kommer tilbake til serviceavdelingen når det gjelder påbygg, rehabilitering eller vedlikehold. Dette er en fordel for alle, da vi kjenner prosjektene fra innsiden og kan serve kunden på en mer effektiv måte. Vi gjør grep i fellesskap og styrker på den måten hele Backe Østfold.
Bør forvente feilfritt
Serviceavdelingen har gjennomført flere store oppdrag i Østfold den siste tiden. Ikke minst rehabilitering av St. Hansfjellet borettslag i Fredrikstad og et tilbygg til Hurrød skole i Fredrikstad, som begge er overlevert.
- Vi leverte også en feilfri Mysen Tannklinikk til oppdragsgiveren Østfold Fylkeskommune, som var strålende fornøyd med arbeidet. Det er ingen selvfølge å levere uten feil, da det ligger mye arbeid bak. Men vi vet at det er god økonomi i å bygge riktig første gang. Ikke minst er våre oppdragsgivere fornøyde som slipper å be oss rette feil i ettertid. Egentlig er en feilfri jobb ikke mer enn folk bør forvente av Backe Østfold, enten det er entreprenør- eller serviceavdelingen.