I fem av de seks siste årene har Backe Østfold AS levert helt feilfrie prosjekter til sine oppdragsgivere. Nå skal de i gang med enda et trinn på Gamle Fredrikstad Stadion.
I samme tidsrom har Backe Østfold dessuten hatt null skader på sine ansatte og i 2014-2017 leverte de attpå til et resultat på 7 prosent til sine eiere. De har med andre ord nådd det interne 007-målet for tredje gang. Oppsiktsvekkende tall i en ofte utsatt bransje. Ikke rart administrerende direktør Håkon Glosli er stolt av organisasjonen og sine ansatte. Backe Østfold har som visjon å være regionens kvalitetsleverandør og har vedtatte verdier som ærlighet, respekt, ansvar og yrkesstolthet. Dette klarer de å leve opp til.
Viktig å unngå feil
Målsettingen om null feil, null skader og et resultat på 7 prosent er fortsatt den samme, og samtlige ansatte har fullt fokus på kvalitet når de starter byggingen av neste trinn på Gamle Fredrikstad Stadion.
- Vi vet det er viktig for byggherren å få overlevert et bygg uten feil og mangler. De blir ofte lei av å purre på ting som ikke fungerer, og det forstår jeg godt. Vi vet selv hvor irriterende det er å kjøpe ny bil, som har feil eller mangler. Da snakker vi om en investering på et par hundre tusen kroner, mens det er snakk om beløp på flere millioner kroner når det gjelder boligkjøp. Skulle bare mangle om ikke alt skulle fungere da, sier Håkon Glosli.
Gode rutiner
I 2016 var det bare to av BackeGruppens selskaper som nådde 007-målet. Backe Østfold har fokus på å nå resultater også de kommende årene.
- Vi jobber planlagt og strukturert og snakker mye om feil og skader, spesielt mot slutten av prosjektene. Vi har gode rutiner for kvalitetssikring, da det gjelder å holde fokus på viktige områder, slik at vi også i fremtiden kan levere flotte prosjekter og likevel tjene penger, sier Glosli.
I dag er Backe Østfold i full gang med flere større byggeprosjekter i Østfold:
• Grandahl Bil AS, Sarpsborg. Ny bilforretning
• Askim Tannklinikk for Østfold fylkeskommune
• Refsnes Terrasse, Moss. 30 leiligheter
• Værste Brygge. Ferdiggjøring av trinn 2 og 3 ut 2017
Serviceavdelingen vokser raskt
De tre siste årene har serviceavdelingen hos Backe Østfold økt omsetningen med 50 prosent. - Avdelingen er viktig og gir oss et stabilt fundament med stor markedsverdi, sier administrerende direktør Håkon Glosli. Nylig inngikk Backe Østfold ny toårig rammeavtale om håndverkstjenester med Østfold fylkeskommune. I tildelingskriteriene scoret Backe 100 prosent på tilfredshet med tidligere utførte arbeider. Serviceavdelingen er skreddersydd for å kunne være fleksibel, ha høy beredskap og yte god service.
- Avdelingen har 28 håndverkere, noe som er halve håndverkerstaben vår. Det gjør oss i stand til å finne en løsning for alle. Vi kan serve både store og små kunder og tegner nye serviceavtaler med jevne mellomrom, sier Glosli.
Store avtaler
- Østfold Fylkeskommune, håndverkstjenester, 2 år
- Fredrikstad kommune, murertjenester, 2 år
- Frelsesarmeen Eiendom, håndverkstjenester, 2 år
- ØPAS (Obos), mindre håndverkstjenester, 2 år
- Stabburet, rammeavtale
I tillegg har Backe Østfolds serviceavdeling en lang rekke faste kunder uten avtaler.
Årets Boligbygger for femte gang
Backe Prosjekt har siden 2009 blitt kåret til Årets Boligbygger i undersøkelser gjennomført av prognosesenteret. Hele fem ganger, nå sist i 2016, har Backe Østfold har vært en viktig bidragsyter til det gode resultatet. En vesentlig andel av porteføljen som ligger til grunn i kåringene er bygd av østfoldingene.
- Egne håndverkere, som trives godt, og med høy kompetanse er et betydelig bidrag til selskapets konkurransekraft, sier Håkon Glosli. Han er tydelig stolt over at firmaets håndverkere scoret høyest i landet på Backe Gruppens eget trivselsbarometer. Et sykefravær på 2,9 prosent i gjennomsnitt de tre siste årene, vitner også om trivsel.