Det koster en tiendedel og arbeidet går vesentlig raskere enn med alle andre fremgangsmåter. Ikke rart at Jarle M Ståhl, eier og daglig leder av Norsk Asfaltfresing AS, anbefaler dypstabilisering når bærelaget i veien er modent for utskifting.
Det var på mange måter litt tilfeldig at Norsk Asfaltfresing AS gikk til anskaffelse av en dypstabiliseringsfres. Ståhl forteller at maskinen ble anskaffet i forbindelse med inngåelsen av en større kontrakt med en statlig entreprenør for noen år siden.
- Vi fleipet vel litt om at jeg skulle få kontrakten om jeg skaffet en slik fresemaskin. Plutselig satt vi der med både kontrakt og maskin og firmaet hadde med ett fått enda ett bein å stå på. Dypstabilisering er nemlig både rimelig, effektivt og ikke minst mer miljøvennlig enn de andre metodene som benyttes når en vei skal rustes opp med nytt bærelag.
Veiarbeidets Kinder-egg
Dypstabilisering har klare økonomiske og miljømessige fordeler. I tillegg får vegen et bedre bærelag tilpasset både dagens og morgendagens behov.
- Det blir som et Kinder-egg, konstaterer Lise Ringstad, som er opptatt av å understreke de miljømessige gevinstene som oppnås ved å bruke dypstabiliseringsfres fremfor gravemaskin.
Dels blir anleggsperioden vesentlig kortere og man reduserer transportbehovet til et minimum.
- Skal bærelaget skiftes ut ved hjelp av gravemaskin fører det med seg omfattende transportvirksomhet når gamle masser må kjøres bort og ny masse kjøres tilbake. Dette kan unngås fullstendig ved dypstabilisering men det avhenger av hva som er i veien i utgangspunktet, sier Ringstad
- Det blir som en diger eltemaskin eller foodprosessor om du vil, skyter Stål inn når spørsmålet om hvordan maskinen egentlig fungerer sendes over bordet.
Fresen spiser seg fra 20-30 centimeter ned i veien. Det gamle bærelaget blandes med det gamle toppdekket i et kammer. Her tilsettes også vann og bindemiddelet bitumen før blandingen legges tilbake i veibanen. Til slutt komprimeres dekket med en tungvekter av en veivals
- Vi benytter valser på 20 tonn. Alt annet blir for lett når man skal lage et skikkelig bærelag som skal holde i 20 år, konstaterer Ståhl.
Etter at dypstabiliseringen er gjennomført består bærelaget av det samme materialet som lå i veien fra før, men har nå bedre kvalitet, økt slitestyrke, redusert vannømfintlighet og lengre levetid.
Økende interesse
- Dypstabilisering er egentlig ikke noe nytt. Metoden skriver seg flere tiår tilbake, men mer effektive maskiner og bedre kunnskap har ført til økende interesse de seneste årene. Nå er det stadig flere som tyr til metoden når veiens bærelag skal rehabiliteres, sier Stålh, og legger til at også kommunesektoren begynner å vise interesse.
- Når man legger frem regnestykket er det mange som får en tankevekker. Miljøaspektet og tiden vi bruker på å få jobben gjort er også med på å gjøre dypstabilisering mer aktuelt - også for kommunene. Vi har mange og gode samarbeidspartnere, men har ikke knyttet oss opp mot enkeltentreprenører. Vi trives som selvstendig aktør og mener vi har funnet vår plass i markedet, sier Ringstad.
- Begynnelsen på året er alltid spennende det er da de store kontraktene fordeles. Det ser lyst ut for den tradisjonelle fresebiten, mens vi venter i spenning på hvor mange oppdrag det blir innenfor dypstabilisering
Jubileumsår
Norsk Asfaltfresing AS ble etablert i sin nåværende form i 1998. Dermed skal det feires 20-årsjubileum hos Spydeberg-bedriften som så dagens lys i Ski. Flyttelasset til Spydeberg gikk først i 2010 - to år etter at Jarle Ståhl og Anne Gjersrud hadde overtatt eierskapet. Nå opererer bedriften fra egne, eide lokaler og med en moderne, signalgrønn maskinpark. Det sistnevnte er ikke tilfeldig, ifølge Ringstad.
- Vi har et konstant fokus på sikkerhet for arbeiderne våre, og når vi har lakkert maskinene i samme farge som arbeidsklærne skal det godt gjøres ikke å legge merke til oss i trafikken. Så i tillegg til å se bra ut har fargen en nyttig og gjennomtenkt funksjon.
I tillegg til å sørge for de ansattes sikkerhet langs veien preges bedriften av et generelt svært godt arbeidsmiljø. Mange av de om lag 20 ansatte har vært der lenge og besitter etterhvert en betydelig kompetanse. Én av dem går utenpå de fleste andre, ifølge Ståhl
- Vi er stolte av å ha en av legendene i bransjen på lønningslista. Driftssjefen vår, Tom Torstensen, var en av de første som startet med asfaltfresing i Norge.
En kjapp telefon senere kan han slå fast at Torstensens første dag som asfaltfreser var 2. mai 1980. Ståhl har vondt for å tro at noen har holdt på lenger.
- Til forskjell fra mange andre aktører i asfaltbransjen, er alle fast ansatt og dermed tilknyttet bedriften året rundt, forteller Ståhl
- Selv om vi har alle på jobb året rundt, snakker også vi om to sesonger. Når asfaltsesongen er over er det tid for avspasering og vedlikehold av utstyr. Vedlikeholdet sørger gutta våre for selv under kyndig ledelse av verksmesteren vår.
Utenfor kvitrer vårfuglene omkapp og sola begynner å tære på snøhaugene. Jarle Ståhl og Lise Ringstad er både spente og forventningsfulle. Tilbakemeldingene de får fra kunder og samarbeidspartnere gjør at de har tro på mange gode år.
- Vi skal definitivt fortsette å levere gode tjenester innenfor asfaltfresing og dypstabilisering i årene som kommer, konstaterer de.
- Vi ønsker alle nye kunder velkommen og synes det er gøy å bli kontaktet av folk som vil lære mer om det vi driver med.