Rambøll og bachelorstudenter retter fokuset mot sosial bærekraft

Seksjonsleder Paulina Hannah og senior prosjektleder Christian Bromander ved Rambølls Fredrikstad‑kontor utvikler nå en helhetlig metode for å vurdere sosial bærekraft i byggeprosjekter – i tett samarbeid med studenter fra Høgskolen i Østfold.

Bilde av seks personer foran vinduer
Bærekraftmålene motiverer Christian Bromander, Aslak Grantangen Ludvigsen, Sara Emilie Bekkevold, Susanne Knutsen, Paulina Hannah og Emma Emilie Huseby Kristiansen.

– Vi får nå utviklet en helhetlig metode for vurdering av bærekraft i byggeprosjekter. Spesielt innen sosial bærekraft er det mye å hente for å forbedre prosjektene, forteller Paulina Hannah og Christian Bromander.

FNs bærekraftmål handler om hvordan vi vil ha det i fremtiden. Gjennom 17 definerte mål som tar oss dit hvor alt er bærekraftig, for planeten vår og menneskene. I byggeprosjekter er det spesielt tre mål som må hensyntas tidlig i planleggingsfasen: økonomi, miljø og ikke minst det sosiale. Det finnes mange etablerte beregningsmetoder og sertifiseringssystemer for miljø og økonomi, og det stilles også ofte store krav til dette i de fleste prosjekter. Det samme gjelder ikke for det sosiale aspektet.

Rambøll ser et stort behov i markedet hvor byggherrer, spesielt innen det offentlige, trenger bistand til å gjøre gode beslutninger tidlig i prosjektene. Alternative løsninger på et oppstått behov eller problem må vurderes på en helhetlig måte i en tidlig fase for at ressurser skal brukes på den løsningen som er best for brukerne og resten av samfunnet.

Studentene jobber med et reelt prosjekt for Marker kommune. Nå har styringsgruppen for skoleprosjektet i Marker blitt anbefalt løsninger hvor sosial bærekraft er vektlagt høyt. Det skal være balanse i de ulike målene, men sosial bærekraft anbefales høyt prioritert.

Fremoverlente studenter

Sosial bærekraft handler om å jobbe for at alle mennesker skal ha like muligheter til et stabilt, helsefremmende liv, til å få utdanning, jobbe og leve uten diskriminering av noe slag, samt oppnå effektiv drift og velvære i hverdagen.

Studentene Susanne Knutsen, Aslak Grantangen Ludvigsen, Emma Emilie Huseby Kristiansen og Sara Emilie Bekkevold går nå siste året på studiet «Innovasjon og prosjektledelse» i Fredrikstad. Alle fire priser seg lykkelig over at de kapret utfordringen Rambøll ville ha løst som avslutningsoppgave og hovedprosjekt i studiet.

– Det var flere bedrifter som besøkte skolen og hadde mulige bacheloroppgaver. Rambøll‑prosjektet skilte seg klart ut, og det er mange andre som er misunnelige på vår gruppe som fikk denne utfordringen, sier studentene samstemt.

Paulina Hannah og Christian Bromander kan ikke få fullrost de unge, fremtidige samfunnsbyggerne og hvor langt de har kommet allerede i arbeidet. I mai skal oppgaven leveres og evalueres av skolen, men allerede nå høster studentene gode tilbakemeldinger fra det ekte prosjektet i Marker.

Bærekraft og virkelighet

Paulina Hannah er både kontorleder hos Rambøll i Fredrikstad og seksjonsleder for prosjektledelse der, i tillegg til at hun er salgs‑ og markedsansvarlig. Hun ser studenter som mulige medarbeidere i fremtiden, og studentene fra HiØ vil uansett få gode skussmål for sitt arbeid.

– Vi ser ofte at sosial bærekraft kommer inn for sent i prosjektene. Vår ambisjon er å gjøre det enklere for utbyggere å ta gode valg tidlig – som faktisk lar seg gjennomføre og skaper varige verdier for både beboere og lokalsamfunn, sier Paulina Hannah.

– Det handler om å gjøre riktige vurderinger til riktig tid, velge det konseptalternativet som balanserer miljø, økonomi og sosialt på best mulig måte før man går for langt i skisse‑ og forprosjekt. Gode prosjekter er avhengige av gode beslutninger, og for å gjøre gode beslutninger trenger man et godt beslutningsgrunnlag. Denne metoden kommer til å være til stor hjelp for beslutningstakere i store offentlige prosjekter, fortsetter Christian Bromander.

Bærekraftig oppgave

Studentenes oppgave er å utarbeide en evalueringsmetode for offentlige byggeprosjekter, samt å beskrive når og hvor i prosjektet metoden bør brukes, og kombinere dette med velkjente analyser. En del av oppgaven er også å samarbeide med andre miljøer og teste metoden på lokale prosjekter, slik de har gjort i Marker kommune.

Prosjektet i Marker er en skole på 6.500 kvadratmeter, som skal bygges for 380 elever. Nå er det utarbeidet en matrise for oppfølging av sosiale mål – noe som ofte er mangelvare i slike byggeprosjekter. Metoden gir Rambøll et godt utgangspunkt når de skal hjelpe byggherrer å ta gode beslutninger tidlig i store prosjekter, for å gi verdi til brukere og lokalsamfunnet.