Foreløpig driver Løkkeberg butikken fra hjemmekontoret i Sarpsborg sentrum, så da vi skulle avtale møtested for intervju var det lett å tenke på amfiet i Kulåsparken. Det skulle vise seg å bli et svært relevant, men også et mindre stolt valg for den nyfrelste bærekraftforkjemperen, som har solgt stein siden 2011.
Oppvåkningen
– Jeg er kjempestolt av at jeg fikk lov til å stå for leveransen av stein til Kulås amfi. Som sarping kunne man ikke fått en større oppgave – attpåtil i forbindelse med byens tusenårsjubileum, men at jeg hentet steinen fra Kina er jeg kanskje ikke like stolt over, smiler Løkkeberg.
Han bedyrer i samme åndedrag at han har gått mange og lange runder med seg selv i ettertid og kommet frem til at han ønsker å gi sitt bidrag til en bedre klode.
– Når en regner på det er det overraskende lite som skiller på å hente stein fra Norge eller Sverige kontra hva det koster å hente den på den andre siden av jorda. Ofte handler det om noen få hundrelapper per ferdig lagt kvadratmeter stein, sier Løkkeberg.
Han forklarer at han nå ønsker å gjøre sitt for å etterlate seg en bedre klode.
– En kan vel si at jeg har sett lyset de siste årene og at kortreist stein har blitt mitt viktigste bidrag til å minske belastningen på miljøet. Såpass skylder vi barna våre, sier han ettertenksomt.
I front
Foreløpig selges ikke kortreist stein som varmt hvetebrød, men med et stadig sterkere fokus på det grønne skiftet har Løkkeberg ambisjoner om å ikke stå igjen på perrongen når miljøtoget setter fart for alvor. At det snart vil skje har han klokkertro på.
Så snart det offentlige blir pålagt å delta i det grønne skiftet selv vil det åpne seg et betydelig marked for våre produkter. Anleggsgartnere og entreprenører bruker mer enn gjerne kortreiste og bærekraftige alternativer, men så lenge kommunene kan velge det billigste alternativet uten å ta hensyn til miljøavtrykket kommer vi foreløpig til kort litt for ofte, sier Løkkeberg, som håper flere aktører vil rette fokus mot miljøvennlige alternativer.
Det høres kanskje motstridende ut å ønske seg mer konkurranse, men flere aktører vil føre til økt fokus på bærekraftige alternativer, noe som vil være til det beste for alle, sier Løkkeberg, som i disse dager kan se tilbake på det første driftsåret for Utomhus Naturstein AS.
Jeg er godt fornøyd med oppstarten og tenker det er en kjempefordel å være en del av markedsplattformen utomhus.no, som i tillegg til å selge alt man trenger til utomhuset står for en tydelig miljøprofil, avslutter Løkkeberg.
Utomhus Naturstein AS
Glengsgata 20b, 1706 Sarpsborg
917 62 251
utomhus.no