Sparer penger på egen landmåling

GRESSVIK: Entreprenører over hele landet investerer i eget utstyr. Landets ledende leverandør, Blinken, merker stor interesse.

Entreprenører over hele landet investerer i eget utstyr for presis landmåling. Landets ledende leverandør Blinken AS i Fredrikstad merker stor interesse for å spare både tid og penger.

Blinken er eneforhandler og har service på noe av markedets beste utstyr innen landmåling, nemlig japanske Topcon. De fleste kundene er fortsatt offentlige virksomheter, der kravet til nøyaktig oppmåling er strengt. Men det er også etablert en rekke private virksomheter innen landmåling de siste årene, og i tillegg har flere entreprenører og grunneiere fått opp øynene for å utføre målinger på egen hånd. Prisen på utstyret ligger på et nivå som kan gjøre investeringen lønnsom etter få år.

Nært kundeforhold

- For mange er tiden de sparer på å gjøre dette selv vel så viktig. Med eget utstyr og kompetanse innenfor oppmåling, slipper man å bestille landmåler eksternt. Når vi vet at en enkelt oppmåling kan ligge på 15 000 kroner, skal det ikke så mange aksjoner til før utstyret har betalt seg. Alle våre kunder får både kurs, support og markedets beste service med på kjøpet. Vi ønsker et tett og nært forhold til våre kunder, sier daglig leder i Blinken AS, Joar M. Johannessen.

Produktene blir bedre

Blinken har alt fra bormaskiner og grensemerker til de mest avanserte droner og totalstasjoner i produktporteføljen. Men det er de såkalte «roverne» som har blitt østfoldbedriftens bestselger.

- Her har vi modeller i alle prisklasser, med norsk programvare og kabelfrie løsninger. Vi gir selvsagt full opplæring i bruk av utstyret, og vi holder også kurs, sier Johannessen. Han legger til at pc-delen av utstyret nå er av en helt annen kvalitet enn for bare få år siden.

- De er mindre, raskere og billigere enn før. I tillegg er batteritiden bedre og programvaren gir flere muligheter. Skjermene kan dessuten brukes i både sol og regn med gode resultater.

Support og service i toppklasse

Alle har ikke samme behov. Derfor tilbyr Blinken AS support- og serviceavtaler på flere ulike nivåer. De minste gir deg det mange trenger av support, brukerstøtte og oppdateringer. De mest omfattende avtalene er helgarderinger som gjør at du er sikret service eller nytt utstyr, nærmest uansett hva som måtte skje.

Kompetanse gir trygghet

Blinken AS har geomatikere, sivilingeniører og en rekke ansatte med høyere utdannelse i sine support- og serviceavdelinger. De svarer alltid enten du ringer eller sender epost, og de løser utfordringene på strak arm. Medarbeidere har stor produktkunnskap og forstår at tid er viktig. De har respekt for at medarbeidere ute i felten trenger hjelp øyeblikkelig og ikke dagen etter.

Som kunde hos Blinken får du dessuten tilgang til en nettbasert supportside, der du kan laste ned manualer, programvare, firmware og annet materiell.

Velfylt lager

Har du utstyr som ikke fungerer, bytter Blinken dette innen 24 timer. De har et velfylt delelager som omfatter alt fra tape og spray til batterier og prismer. De skreddersyr også kabler etter behov, slik at de tåler norsk klima og store påkjenninger.