– Logoen har fulgt oss i alle år, helt fra 50-tallet. Det var på tide med en oppdatering. Det sier daglig leder Ronny Engebretsen i ØIE der han og kollegene studerer selskapets nye logo som er laget i tråd med vår tids estetiske kriterier. Ved siden av den nye logoen har ØIE hyret inn Creative Heads til å redesigne selskapet hjemmesider og visuelle profil.
– Det er handler om å være oppdatert i møte med en ny tid, sier Engebretsen.
Fant sin identitet
I forbindelse med fornyelsen har Øie benyttet muligheten til å se innover mot seg selv.
– Vi har satt opp noen punkter med hvordan vi ser oss selv og hvordan vi ønsker å fremstå, forteller Engebretsen.
For ØIE har det handlet om å identifisere det unike med selskapet og produktene det tilbyr.
– Vi ønsker alltid å levere over forventning. Vi ser at både glede og stoltheten øker når andre snakker varmt om oss eller gir gode tilbakemeldinger.
I arbeidet med å velge nytt navn og spisse den visuelle profilen, ligger det en fornyet mulighet i å tydeliggjøre egen identitet, mener Engebretsen.
– Den faglige styrken ØIE har, gjør at de som kjenner oss ser på oss som grundige og seriøse. ØIE er et eiendomsselskap med mye drivkraft, glede og aktivitet. Vi ønsker å være inkluderende, målrettet og hardtarbeidende.
Pilen peker oppover
Etter svært gode år i bransjen, fikk markedet for nye boliger seg en knekk i løpet av fjoråret.
– Nye boliger er rammet mer av psykologi enn bruktmarkedet. Det er noe med det å skulle kjøpe i dag, og overta først om to år, forteller Engebretsen.
Også ØIE merket at det siste året har vært tregere enn de foregående.
– Når markedet strammer seg til blir potensielle boligeiere mer selektive på de gode prosjektene, sier Engebretsen som har merket seg en trend bland moderne boligkjøpere.
– Folk har blitt langt mer opptatt av interiør. Vi ønsker derfor å skape noe som gir litt ekstra. Med den tilnærmingen får vi et konkurransefortrinn i markedet også.
Bygget med det lille ekstra
Nettopp det lille ekstra kommer kundene til gode på det nyeste prosjektet ØIE setter opp i Oslo. På Grønland reiser det seg i disse dager et bygg med 28 andelsleiligheter fra to til fire rom, enkelte med tilhørende hybel.
– Det er et såkalt infillprosjekt, som stort sett har eldre bebyggelse rundt. Det er nytt og moderne. I takt med trendene gjør vi dessuten det lille ekstra på interiør sammenlignet med hva som er standard på slike byggeprosjekter.
Kjøperen kan velge mellom ulike interiørkonsepter i leiligheten sin. I tillegg har ØIE gjort seg flid med å skape attraktive oppholdsrom i fellesarealene.
– Grønland har hatt et litt frynsete rykte, men dette har forandret seg veldig de seneste årene.
Den sentrale beliggenheten gir beboerne gangavstand til det meste man trenger i hverdagen.
– Her bor du urbant, midt i Oslos kulturliv, med gater, torg og parkliv like utenfor døra.
Fornøyd med størrelsen
Selv i gode tider har ØIE ikke nødvendigvis et ønske om vekst.
– Vi har ikke mål om å bygge noen stor organisasjon. ØIE har en kultur hvor kollegaer og godt samarbeid står i sentrum, forteller Engebretsen.
Han opplever at de ansatte trives og blir ofte værende i mange år.
– Jeg tror det handler om at vi har etablert en inkluderende kultur, hvor vi snakker med og ikke om hverandre.
Alle de ansatte ble med i prosessen med å utvikle nye målsettinger for bedriften i forbindelse med rebrandingen.
– Vi bruker mer tid på å heie på hverandre i stedet for syting, klaging og kritikk, sier Engebretsen som ikke har annet en skryt til sine kolleger.
– Vi er en sporty gjeng som liker å gjøre ting sammen, noe vi ønsker å gjøre mer av. Vi er profesjonelle og behandler hverandre og de rundt oss med respekt. Vi skal ha et arbeidsmiljø og en kultur som en kan være stolt av. Vi ønsker å ha det gøy på jobb.
Ærefull historie
Entreprenørselskapet Østlandske Ingeniør og Entreprenørforretning AS (ØIE AS) ble etablert allerede i 1957. I 1991 ble aksjene i selskapet kjøpt av selskaper kontrollert av SEBY AS og Per Berg.
– Mange på Romerike assosierer ØIE med Per Berg, fotballegenden som spilte 472 kamper for Lillestrøm mellom 1964 og 1979.
Fra 2004 var Berg eier av Lillestrøm Sportsklubb AS gjennom nettopp entreprenørselskapet Øie AS som det het den gangen.
Ettersom virksomheten vokste i omfang og andel egenregiprosjekter økte, valgte man i 2009 å splitte selskapet i et rent entreprenørselskap (ØIE AS) og et eiendomsselskap (ØIE Eiendomsutvikling AS).
– ØIE er i dag det ledende selskapet i konsernet ØIE Gruppen som i dag består av mellom 50 og 60 selskaper.
Sterk forankring på Romerike
Selv om ØIE vokser også i hovedstaden, blant annet med prosjektet på Grønland, er selskapet tydelig lokalt forankret på Romerike.
– ØIE er en sentral aktør innenfor for bolig og næringsutvikling på Oslo og Romerike. I tillegg har vi en betydelig utleieportefølje bestående av 350 utleieboliger og 50-60 leieforhold på næring.
Selskapet besitter tomterettigheter som sikrer utbygging av flere tusen boliger i årene som kommer, samt tomter for næringsutvikling.
– Vi ønsker å blir kjent for å bry oss om miljøet og menneskene som berøres av våre prosjekter. Vi skal være den aktøren som bygger ditt miljø, og tar hensyn. I tillegg søker vi alltid nye tomter og prosjekter.
ØIE AS
Jernbanegata 8, 2004 Lillestrøm
917 47 262
www.oie.no