Sent i 2015 åpnet Nettbuss Øst AS sin splitter ny fyllestasjon for biogass i Sarpsborg. Nå kan 56 busser fylle samtidig, mot tidligere 22.
Nettbuss har oppgradert hele sitt anlegg i Sarpsborg. Gamle bygninger ble revet og det ble større og mer hensiktsmessig plass til bussene som er stasjonert her. Nå har samtlige busser faste oppstillingsplasser, og det er ikke lenger behov for å flytte de rundt etter hvert som det var behov.
Gode gassbusser
- Vi har 105 biogassbusser i drift dag fordelt på avdelingene i Sarpsborg og Fredrikstad. Anbudskontrakten med Østfold Kollektivtrafikk er på 7+3 år, noe som gjorde at vi kunne satse på et slikt anlegg. I dag ser vi på biogass som miljøvennlig og fremtidsrettet, men utviklingen på bussiden går fort, og det er både hydrogenløsninger og elektriske busser på gang. Kina har kommet veldig langt på elbuss, og denne utviklingen når sikkert Norge også. Men per i dag er vi veldig fornøyd med våre gassbusser som har langt lavere utslipp og også er svært stillegående. Det førte til at vi i fjor fikk en kvalitetspris sammen med Østfold fylkeskommune, sier region direktør Birger Ljunggren.
Positiv utvikling
Nettbuss Øst As, som fra 1. januar 2016 fusjonerte med Nettbuss AS, har i dag 1.000 busser i drift og kjører totalt 50 millioner kilometer i året. Nå har de også full oversikt over hvor hver enkelt buss befinner seg og om den eventuelt er forsinket.
- Vi valgte å investere i systemet Ecosafe, noe som fører til både lavere drivstofforbruk og ikke minst langt høyere sikkerhet for sjåfører og passasjerer. Våre sjåfører får tilbakemeldinger fra systemet og svært mange har lagt seg til en mye mykere kjørestil som gjør at passasjerene får en behageligere opplevelse av turen. All vår virksomhet følges nå fra vår driftssentral, sier Ljunggren. Han kan glede seg over gode tall fra siste kvartal.
- Vi har hatt en positiv utvikling og har en stor andel fornøyde kunder, ikke minst i Nedre Glomma-regionen. I dag kan Østfold kollektivtrafikk tilby en rekke moderne løsninger som billettkjøp via mobil, og dette er et ledd i arbeidet for å få kontantfrie busser. Om få år håper vi at våre sjåfører slipper å ha penger om bord. Det vil øke sikkerheten ytterligere, sier Ljunggren.