Detaljene er viktige for Kroken Caravan på Kløfta

KLØFTA: – Vi er alltid på jakt etter «løse tråder» som kan skape feil eller forsinkelser i vår daglige drift, sier daglig leder Rolf Kanstad i Kroken Caravan Oslo på Kløfta.

– Vi er alltid på jakt etter «løse tråder» som kan skape feil eller forsinkelser i vår daglige drift, sier daglig leder Rolf Kanstad i Kroken Caravan Oslo på Kløfta. Han tiltrådte i sommer og er opptatt av at detaljene skal stemme i alle ledd for å lykkes optimalt.

Desember er ikke høytrykksmåned for forhandlere av campingvogner og bobiler. Likevel er det nok å henge fingrene i for de 12 ansatte i lokalene ved E6 på Kløfta. Bedriften flyttet hit i 2016 og opplevde en tredobling av omsetningen nærmest fra dag én.

– Det begynner å bli pågang fra potensielle kunder og besøk i butikken mellom vinterferie og påske en gang, og da er det greit å være godt forberedt på hva som kan møte oss. Vi må ikke bli overrasket av noe eller bli stresset når sesongen starter. Derfor trener vi og går gjennom de fleste scenarier, slik at vi kan betjene kunden best mulig. Jeg er opptatt av at rutiner og systemer skal sitte under huden på alle. Om noen ikke er på plassen sin for en kort periode, må de som er rundt vite hva de skal svare kunder og hva de skal gjøre. Slike detaljer er viktigere enn man tror. Mestrer vi dette, blir vi trygge, og trygghet avler arbeidsglede som vi skal smitte kundene med, sier Rolf Kanstad.

Bransjen har endret seg

Han har bred erfaring fra bilbransjen på flere områder. Selv om han er utdannet teknisk tegner begynte han allerede i 1984 hos en Citroën-forhandler i Lillestrøm. Deretter ble det 24 år i bilbransjen med mange år hos bla Bilia og Harald A. Møller og 12 år hos DnB Finans.

– Jeg har gjort det meste bortsett fra å skru, sier Kanstad, og legger til at bilbransjen og dens ansatte har endret seg mye siden han begynte.

Vannskillet staves internett.

– Da jeg startet var det bilselgeren som satt med all informasjon og hadde en slags enerett på virkeligheten og alle fakta. Hele bransjen endret seg med internett, Finn.no og alle biltester på slutten av 90-tallet. Nå skaffer kunden seg all informasjon på nettet før det blir aktuelt med et besøk hos forhandleren. Dermed har kunden tatt tilbake makten over hele kjøpsprosessen, noe som igjen har ført til at dagens bilselgere er mer innrettet mot kundeservice. Det er en positiv utvikling.

Alle heter Kroken

Kroken Caravan het Oslo Caravan tidligere på året. Nå profileres åtte forhandlere over hele landet under Kroken-navnet, som har lange tradisjoner i bransjen. Kroken Caravan i Åndalsnes startet så tidlig som 1971. Alle enhetene er heleid av Kroken Gruppen. Det gjelder også Solid Import som har eksklusive importavtaler og forsyner ytterligere 22 frittstående forhandlere med Norges mest populære bobil- og campingvognmerker.

– Vi har opplevd en fantastisk vekst de siste fem årene, i likhet med hele bransjen. I år vil denne veksten avta noe. Med høyere euro-kurs kan 2020-sesongen bli mer normalisert. Sammenlignet med nytt, kan det – som mange kunder har oppdaget – være svært gunstig å kjøpe 1–3 år gammel bobil nå. I et kundeperspektiv er det viktig ikke bare å velge en bruktbil, men også hvilken forhandler du vil kjøpe den av!
Bobil med firehjulstrekk

De luftige lokalene på Kløfta er allerede fylt opp med nye modeller foran kommende sesong. Mange studerer nyheter på nett i lang tid før de velger å besøke forhandleren for å sjekke ut nyhetene. I år kan det se ut som flere spør etter firehjulsdrift på bobilen. Akkurat nå har Rolf Kanstad to firehjulstrekkere på Mercedes-chassis i butikken.

Fortsatt har dog Fiat opp mot 80 prosent av markedet, selv om M-B kryper innpå, ikke minst på grunn av krengningsstabilisatorer som mange synes er praktisk i et land med mange bruer og mye vind. Landets meste populære bobil fem år på rad, Hymer, leveres i enda større grad på Mercedes-chassis. Fiats solide grep på markedet har imidlertid ikke kommet av seg selv. De leverer god kvalitet og det er sjelden feil på motor og drivverk.

For det norske markedet

Bortsett fra nye modeller med firehjulsdrift er det ikke oppsiktsvekkende mange nyheter på bobilene i 2020. Kundene krever gjerne litt mer elektrisk drift, for eksempel på senkesenger og sengerygger, men i store trekk handler det om forbedringer, mer enn forandringer.

– I kraft av vår størrelse kan vi bestille såkalte edition-utgaver fra produsenten og det har vi gjort foran 2020-sesongen. Det betyr bobiler som er spesialtilpasset for våre kunder etter våre ønsker. Våre vanligste modeller ligger på mellom 850 000 og rett over én million kroner, men vi har også kunder i segmentet opp mot 2,5 til over 3,5 millioner. Bruktbiler holder seg vanligvis godt i pris, så det er en bedre investering enn en personbil. Det er imidlertid viktig med vedlikehold.

– Ingen bobiler har godt av å stå helt stille i hele vintersesongen. Derfor råder vi våre kunder til å starte motoren og la den gå varm med jevne mellomrom. Har man anledning bør man også ta en liten tur med bilen for å holde vitale deler i trim. Hvis man i tillegg har tømt vanntanken og blåst ut kranene, er det bare en service hos oss på vårparten, så er man klar for en ny og trygg sesong, sier Rolf Kanstad.


Kroken Caravan, avd. Oslo

Haugerveien 5
2040 Kløfta

63 87 92 00

www.krokenoslo.no



Klikk en emneknagg for å lese mer: