Mens salget av campingvogner synker som en stein, sprudler markedet av ren og skjær bobilglede. I mai leverte et av landets største bobilsenter Stamsaas Fritid i Sarpsborg bobiler for nærmere 50 millioner kroner. Og sesongen har bare så vidt startet.
- Besøk oss på www.stamsaasfritid.no
Mens enkelte hevder at Råde er bobilsentrum i Østfold, er de samlede aktørene der faktisk ikke så store som Stamsaas Fritid alene. Sarpsborgbedriften selger 400 bobiler i året og forhandler syv nybilmerker, hvorav fire ligger på toppselgerlisten i landet. I tillegg har de tre premiummerker, blant annet tyske Morelo som vekker oppsikt uansett hvor den kommer. Det er de så glade for at de har valgt slagordet og visjonen «Bobilglede» for å understreke hva bobilen representerer.
Veksten vil fortsette
- Dette handler ikke om noe man er nødt til å ha på noe tidspunkt i livet. Men det representerer noe positivt, noe morsomt og rett og slett glede, sier daglig leder Morten Alex Myhre hos Stamsaas Fritid.
- Vi driver i en positiv og gledesfylt bransje, preget av mennesker som er glade i å reise, glade i sommeren og gleder seg til ferien. Bobiler selger som aldri før i Norge, og det har ikke bare sammenheng med økonomi. Nordmenn begynner å få øynene opp for bobil fordi det gir en helt spesiell frihetsfølelse. I Norge er det flere hundre tusen fritidsbåter i dag, men bare 50 000 bobiler. Det gjør at vi ser optimistisk på fremtiden, sier Myhre. Han tror veksten vil fortsette og viser til at det kun blir solgt 3 500 bobiler i året i Norge. Potensialet er ganske mye større.
Dette har ingenting med camping å gjøre. Det er som å reise rundt med et femstjerners hotellrom og kunne velge både utsikt og naboer selv.
Billigere enn man tror
Mange blir ikke fullt så glade når de ser prislappen på en bobil, men det synes Morten Alex Myhre at de burde bli. Han skiller mellom utgift og kostnad, og selv om inngangsbilletten kan være høy, er kostnaden ved å kjøpe en bobil ikke skremmende.
- Derfor ber jeg de som sier de skal begynne lavt om å tenke seg om en gang til. Det er ikke noe å spare på å velge en mindre, kanskje brukt bobil framfor en nyere og dyrere modell – tvert imot. I dag kan man håndtere finansieringen av en bobil til over en million kroner for kanskje 6 – 7 000 kroner i måneden. Og en bobil som blir håndtert på en ordentlig måte holder seg utrolig godt i pris. Dermed kan man få mye av pengene tilbake når den tid kommer at man ønsker å selge, eller bytte inn. Dessuten er det så få skader på bobiler at forsikringen er overraskende billig, sier Myhre.
- Vi har eksempler på at kunder har kontaktet oss etter fire uker og vil bytte fordi de valgte for liten bil, og det er det verste man kan gjøre. Det er best økonomi i å velge den størrelsen man trenger og de mest attraktive modellene, gjerne utstyrt slik at de er enkle å selge på bruktmarkedet, sier kommunikasjonsrådgiver Alexander Gjermundsen.
Tilbud til alle
Stamsaas Fritid har gjennomsnittlig 150 bobiler innenfor portene på Tunejordet i Sarpsborg. Det gjør at kunder kommer reisende fra hele Norge, fordi de vet at de finner noe som vil passe både lyst og lommebok hos Stamsaas. I mai leverte de ut hele 47 nye og brukte bobiler til alle mulige kundetyper.
- Mange tror det kun er pensjonister som kjøper bobil, men faktisk er 60 prosent av norske bobilkunder under pensjonsalderen. Vi har et tilbud til alle fra 500 000 kroner og oppover til 4,5 millioner.
Halvparten av bilene som distriktets desidert største bobilaktør selger, er brukte. Cirka halvparten av dem forsvinner ut dørene før de blir annonsert.
For kundens beste
De ansatte hos Stamsaas Fritid har lang erfaring fra bobilbransjen og kan hjelpe alle med å finne riktig modell. De setter også pris på den konkurransen som finnes i nærområdet.
- Bare fint at folk ser seg om og tester litt før de handler. Det er i vår interesse å ivareta kundens interesser, slik at de kommer tilbake med en kvalitetsbil når de skal bytte inn. Det er alle tjent med, sier Morten Alex Myhre.