15. juni åpnet Norsk Industri & Offshore Service (NIOS) sin Parker Store i lokalene i Skjeberg, og inviterte til åpen dag med pølser, kaffe og kake. – Dette er en viktig milepæl for oss, fastslår daglig leder Espen Pedersen.
NIOS er dermed den 24. butikken som tilbyr Parker-produkter i Norge, med Østfold som distributørområde. Med Parker i porteføljen, leverer NIOS hydrauliske komponenter og systemløsninger, med de tilhørende produktområdene slanger/fittings, filtrering og pneumatikk til sine kunder.
- I tillegg tilbyr vi vår fagkompetanse til å vedlikeholde, montere og reparere hydrauliske anlegg, og har opprettet eget hydraulikkverksted med skreddersydd slangeproduksjon.
Allerede har det gitt oppdrag, blant annet med produksjon og utskifting av 200 slanger for Norsk Gjenvinning.
- Vi ser et stort vekstpotensial innen dette området, og er nå på jakt etter industrimekanikere med hydraulisk kompetanse. Her møter de et kreativt og framoverlent miljø hvor de kan påvirke være med og utvikle bedriften og forme sin egen arbeidsdag, sier han.
Butikken består av et bredt utvalg av Parker-produkter, i tillegg til et øvrig sortiment de har erfart er etterspurt i industrien. Butikken vil være betjent i arbeidstiden, slik at kundene kan komme og plukke fra hyllene. Men aller helst kjører de dem ut selv.
- Ja, det ser vi på som en god service. I tillegg får vi da knyttet kontakt med kunden på en helt annen måte, som er viktig med tanke på potensielle oppdrag.
Åpningen av Parker Stor ble akkurat passe høytidelig og uformelt åpnet, med snorklipp og lykkeønskninger av Parker Hannifins Account Manager Distribution Jon-Ivar Oppegaard. Han er ikke i tvil om at NIOS vil være en god representant for Parker.
- De har allerede vært distributør en tid, og vi har allerede sett at det har gitt både dem og oss resultater. Og bare å kunne ha en Parker-logo på bilene, gir et godt signal til omgivelsene. Parker er veldig selektive når de velger sine samarbeidspartnere, understreker han.
En eventyrlig utvikling siden etableringen i 2017
NIOS utfører arbeid innen mekanisk vedlikehold, automasjon, hydraulikk, sveising og formidler utleie av personell til bedrifter onshore og offshore i Norge. Bedriften kan vise til en eventyrlig utvikling siden etableringen av bedriften i 2017. Men det har ikke vært tilfeldig, dette er en del av Espens framtidsplan og -drøm helt siden han startet på utdanningen som industrimekaniker og gjennomførte læretiden hos Nordic Paper.
Etter fire års ansettelse ved Nordic Paper, jobbet han i offshoreindustrien i 13 år, med Stavanger som base.
- Her fikk jeg viktig yrkeserfaring og fikk ansvar både som arbeidsleder og prosjektleder. Og ikke minst knyttet jeg masse bekjentskaper i bransjen.
Da han vendte hjem i 2016, fikk han jobb som produksjonsleder ved Peterson, men følte snart at tiden var moden for å starte for seg selv. Året etter ble NIOS – Norsk Industri & Offshore Service – etablert, og eventyret kunne starte.
- Jeg fikk klistret på en logo på min private varebil og investerte i verktøy for 12.000 kroner, og allerede første dag begynte oppdragene å komme inn. Mange i bransjen visste om planene og ønsket å benytte mine tjenester.
Han så raskt at behovet for dyktige fagfolk var stort, og slo til da lokalene til det tidligere lakkeringsverkstedet på nær 700 kvadratmeter i Stasjonsbyen i Skjeberg ble ledig.
- Jeg overtok i realiteten et tomt skall, men så mulighetene for å kunne utvikle bedriften slik jeg ønsket. Den første jeg ansatte var Haakon Andreassen, og vi dro blant annet til Tyskland for å se på maskiner vi mente var fornuftig og nødvendig. Det var en sjanse å ta, men vi traff godt - og siden har det bare ballet på seg. I dag er vi 18 ansatte og et bygg fylt med moderne maskiner og utstyr, så du kan trygt si det har vært en eventyrlig utvikling så langt.
Det stopper ikke her
Veksten til tross; Espens visjoner strekker seg langt høyere enn som så.
- Å bli Parker-forhandler gir oss et ekstra bein å stå på og var en viktig brikke å få på plass. Men på sikt ønsker vi å kunne bistå industrien med alt fra A-Å i eget hus. Det vil si at vi også skal levere tjenester innenfor elektronikk og automasjon med eget mannskap. Allerede i dag kan vi tilby feilsøking, motorbytte etc. for våre kunder, men henter da inn denne kompetansen etter behov.
Han legger ikke skjul på at det som var et svært romslig lokale for et par år siden, allerede er i ferd med å bli lite. Da vi ber ham ta en kikk i krystallkule, ser han at de i et tiårsperspektiv har funnet en egnet tomt og bygd et skreddersydd hjem for bedriften. Innen den tid, kan det være aktuelt å etablere seg på flere lokasjoner, av praktiske hensyn.
- Jeg ser også at vi vil etablere datterselskaper for å kunne rendyrke de ulike fagområdene. Men det er viktig å understreke at målet ikke er å vokse så fort som mulig. Veksten må komme naturlig som følge av at oppdragsmengden øker.
Satser på offshore
Offshore er et område Espen for lengst har kastet sine øyne på. I dag har han sporadiske, ikke-landbaserte oppdrag som han selv drar ut på, men behovet er skrikende, forteller han.
- Vår siste tilvekst har jobbet blant annet for Solstad Offshore, og vil tilføre oss nyttig kompetanse og erfaring på dette området. På sikt ønsker jeg at vi skal tilby både tjenester og produsere deler til offshoreindustrien. Historien forteller at det er et marked med store svingninger, men i og med at vi bygger opp en solid plattform i den landbaserte industrien, vil vi kunne flytte ressurser etter hvor markedet befinner seg. På den måten vil vi kunne stå støtt gjennom eventuelle stormer.
Opptatt av fagkompetanse
Mye av suksessfaktoren så langt, har vært å få tak i ansatte med riktig kompetanse og erfaring – og ikke minst innstilling.
- Ja, der har jeg vært utrolig heldig som har fått med meg så mange flotte og dyktige folk. Skal vi lykkes, er vi avhengig av å ha ansatte som ikke er redde for å ta i et tak på ulike områder. Vi har et sterkt fokus på at vi skal ordne «alt» for våre oppdragsgivere. Og får vi et oppdrag vi ikke vanligvis tilbyr – som å rense eller bytte en tank eller hva det måtte være av fysisk og mekanisk arbeid – ordner vi det. Vi skal stille opp for kunden uten å se på klokka, med visshet i at det gir oss goodwill og fører til flere oppdrag senere.
- Som igjen er med på å trygge arbeidsplassene til våre ansatte, påpeker han.
De som ikke har fagbrev når de ansattes, gis mulighet til å skaffe seg det gjennom bedriften som praksiskandidater.
- Jeg ønsker å satse på menneskene, som er vår aller viktigste kapital. Det styrker de ansatte, og det gagner bedriften med flere faglærte.
NIOS har også status som lærebedrift, og har allerede loset to lærlinger til fagbrev i industrimekanikerfaget til karakteren «Bestått meget godt».
- Etter hvert ser jeg også for meg at vi tar aktiv del i å snakke opp de mekaniske yrkesfagene ute på skolene for å øke tilsiget av fagkompetanse, sier den ambisiøse og målrettede NIOS-sjefen.
En askeladd innen den mekaniske industrien som har lagt av gårde på et eventyr vi bare har sett starten på!
NIOS AS
Stasjonsveien 84, 1746 Skjeberg
90634790
www.nios.no