Tradisjonsrike Gummiservice Produksjon ble startet i 1967 av Knut Ringstad. Det var et tradisjonelt gummiverksted Knut startet opp, men på midten av 1980 tallet startet firmaet også med regummiering av dekk.
-Derfra og ut har det vokst. Vi flyttet til Råde i 2002, og er veldig godt fornøyd med beliggenheten tett opp til hovedaksen E6, sier Øystein Helgesen, daglig leder i Gummiservice Produksjon.
Det er 41 ansatte ved produksjonsanlegget i Råde, og i tillegg har bedriften to serviceanlegg i Råde for henholdsvis tunge kjøretøy og privatbiler, samt avdelinger i Trondheim og Oslo.
Gummiservice Produksjon har også et eget datterselskap i Sverige, som er ansvarlig for det svenske markedet.
-Kundegruppen er dekkforhandlere, lastebilverksteder, transportbedrifter, kollektivselskaper. Vi leverer også dekk til 50 forhandlere fra Trondheim til Syd-Sverige, forteller Helgesen.
God, gammeldags service
Gummiservice er en av de ledende regummieringsfabrikkene i Skandinavia.
-At vi har blitt så store og har holdt på så lenge, skyldes at kundene våre er fornøyd med det vi leverer av produkter og service, sier salgssjef Hans Fredrik Larsen.
-Vi er veldig opptatt å levere kvalitet på alle områder, både når det gjelder våre varer og tjenester.
«Dekk er ikke dekk»
-Vi pleier å si «Dekk er ikke dekk», «Mønster er ikke mønster» og «Gummi er ikke gummi», sier Larsen.
Det å levere riktig mønster og gummiblandinger for nordiske forhold, har vist seg å være en suksess-formel for Gummiservice Produksjon, som omsetter for ca 150 millioner årlig.
-Regummiering gir store miljømessige fordeler. Under normal bruk er det i kun slitebanen på dekket som slites bort. Dekkets største og viktigste del er dekkstammen, og den er konstruert for å tåle flere liv gjennom regummiering, forteller Helgesen.
Gummiservice Produksjon produserer Michelin Recamic, samt Puma Tires og Nøkken som er bedriftens egne varemerker.
Miljø og kvalitet i fokus
Gummiservice Produksjon har et stort fokus på kvalitet og miljø.
Fabrikken er miljøsertifisert i henhold til Miljøstyringssystemet ISO 14001:2004. Det betyr at Gummiservice Produksjon tilfredsstiller de strengeste miljøkrav.
I praksis betyr det at regummierte dekk gir blant annet disse klimaeffektene vs nyproduserte dekk:
Lavere klimagassutslipp, mindre bruk energi og mindre avfall
-Både vår produksjon og produkter tilfredsstiller den strengeste miljøstandarden. Vi er stolte av det, og vet at dette blir lagt merke til, ikke minst i forhold til avtaler med offentlige myndigheter, sier Øystein Helgesen.
Norges største busskontrakt
Nettbuss er et av de største busselskapene i Norden, der virksomheten i Norge har rundt 3.300 busser.
-Vi bytter dekk på 2.500 busser for Nettbuss årlig. Da er det hovedsakelig regummierte dekk det er snakk om, men også nye, sier Helgesen.
Høysesong for bytte av dekk for tunge kjøretøy er fra september til desember.
-Gummirasp, som er gummibanen vi fjerner før vi legger på en ny bane, brukes som tilsetning på ridebaner og kunstgressbaner. Tidligere var gummirasp et avfallsprodukt, men som nå gjenbrukes.
-Med andre ord noe som er riktig i forhold til miljøet, sier Larsen.
Råde-bedriften produserer også regummierte vinterdekk for trucker, som har vist seg å bli svært etterspurt.
Reparasjon og regummiering av anleggsdekk er også noe Gummiservice Produksjon ser brer om seg, da dette er kostnadsbesparende i forhold til kjøp av nye dekk.
24/7 dekkservice i Europa
Skulle et tungtransportkjøretøy bli stående langs veien med dekktrøbbel, stiller Gummiservice Produksjon raskt opp.
Det tilbys døgnåpen servicetelefon ved dekkhavarier i Norge, Sverige og resten av Europa.