fbpx
Naringsliv.no
 

I høst åpnet NIOS AS distriktets mest omfattende spesialbutikk for hydraulisk utstyr og deler. Nylig overtok de forhandleransvaret for hele Østfold og ser for seg betydelig vekst på dette området i årene fremover.

Parker er et internasjonalt kjempekonsern og daglig leder Espen Pedersen i NIOS er stolt av at de har valgt å satse på hans virksomhet. Han er nylig innredet en romslig butikk i de oppgraderte lokalene i Stasjonsbyen, og søker nå etter en faglært hydrauliker som etter planen skal raskt på plass, slik at kundene får den hjelp og assistanse de trenger.

Ansetter hydrauliker

- Vi har allerede flere hydraulikk-kunder på listen, men nå skal vi ut og tilby våre tjenester til enda flere. Vi fyller butikken med hydraulikkpumper, slanger, ventiler og alle andre forbruksvarer, og det vi ikke har inne, skaffer vi raskt. Hydraulikeren skal ta seg av både butikksalg, serviceoppdrag og produksjon på slangepresseverkstedet, som ligger i tilknytning til butikken. Vi bruker mye plass og en del ressurser på dette fordi vet at den delen av virksomheten vil vokse, sier Espen Pedersen. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

Totalpakken NIOS kan tilby innenfor hydraulikk gir dem et klart fortrinn i markedet. Ikke mange konkurrenter kan tilby den bredden i produkter og tjenester.

- Vi har merket pågangen allerede og gleder oss til å videreutvikle dette. Jeg tror satsingen på hydraulikk vil kunne lokke flere til å søke seg til vår bedrift. Vi har ansatt 8 personer det siste året, og ser ikke bort fra at vi etter hvert trenger enda flere.

Etablering i Sverige?

NIOS har helt siden starten i begynnelse av 2018 hatt Sarpsborgbedriften Husqvarna som en av de store og viktige kundene. Nå har Husqvarna bestemt seg for å legge ned produksjonen i Sarpsborg, men Espen Pedersen håper samarbeidet kan fortsette.

- Vi vet at alt produksjonsutstyr skal demonteres, flyttes og monteres opp igjen i Sverige og vi har et håp om å kunne få den jobben, siden vi nå kjenner maskinene inngående etter å ha utført service og reparasjoner i mange år. Husqvarna har tatt godt vare på oss etter at nyheten om flytting ble offentlig, og vi tenker tanken på å etablere oss i Sverige hvis kundeforholdet fortsetter, sier Pedersen.

Selv om det svenske konsernet skulle forsvinne fra kundelisten har NIOS en rekke store aktører på listen. Det dreier seg om Norsk Gjenvinning, Borg Havn, Borregaard, VPK, Smartpanel og nå sist Statkraft. Totalt 14 ansatte håndterer kundenes behov for service, reparasjoner og utbedringer.

Lærlinger tok fagbrev

Like etter etableringen av NIOS ble den godkjent som lærebedrift og nylig tok de to første lærlingene sitt fagbrev som industrimekaniker. NIOS har bevisst valgt å satse på lærlinger av flere grunner.

- Vi ser på det som en fordel å kunne utvikle våre fremtidige medarbeidere hos oss, da de lærer seg både arbeidsformer og internkultur helt fra starten. I tillegg ser vi på det som vårt samfunnsansvar å ferdigutdanne fagarbeidere. Derfor startet vi nylig enda en læreperiode for en ny kandidat. De to første gjennomførte prøven til Meget Godt, og det gir oss en bekreftelse på at vi er i stand til å utvikle gode fagarbeidere. 

Kvinnelige sveisere

I tillegg til lærlinger har NIOS satset på kvinnelige sveisere det siste året. Nå har de to jenter i staben, og ifølge Espen Pedersen er det viktig for arbeidsmiljøet.

- Vi har kun positive erfaringer med de ansettelsene. Jentene er både faglig dyktige og bidrar positivt på bedriften, sier Pedersen, som liker å ligge i forkant og videreutvikle bedriften på alle plan.

- Det aller viktigste jeg kommuniserer til våre medarbeidere er at vi må gjøre en god jobb, opptre ryddig og gi kunden service. Det genererer som regel flere oppdrag og gir oss et godt omdømme. Jeg har gjennomført flere medarbeidersamtaler hvor dette blir understreket overfor den enkelte. I fremtiden skal vi styrke administrasjonen for å bli enda bedre også på HR og dermed bygge enda større grad av seriøsitet. Vi har nemlig store planer for fremtiden og ser gjerne på hele landet som en potensiell arbeidsplass. Vi reiser gjerne ut på større jobber og ønsker å være et førstevalg i bransjen. Vi skal være best på serviceinnstilling, «aldri» se på klokka, men gjøre ferdig jobben og gi kunden litt mer service enn forventet, sier Espen Pedersen.


NIOS AS

  Stasjonsveien 84, 1746 Skjeberg

  906 34 790

  www.nios.no


 Her finner du oss


Klikk en emneknagg for å lese mer: