KIAS - En ærlig rådgiver

Kias reklame AS legger æren sin i å gi både nye og eksisterende kunder gode råd i reklamejungelen.

Egen produksjon Med trykkeri i kjelleren er Kias reklame både leveringsdyktige og bærekraftige. Her står Bård Skovdahl ved «pressa».

- Kan det trykkes firmanavn eller logo på det så kan vi levere det, slår driftsleder Jørn Ravnevand fast i det han viser vei inn i et velfylt «showroom». Klær, reiseeffekter, kontorrekvisita, kulepenner og sukkertøy i alle regnbuens farger og fasonger sloss om oppmerksomheten.

- Kundene våre har en helt annen hverdag nå enn da jeg begynte i bransjen i 1993. Valgmulighetene er uendelige men dessverre er også variasjonen i kvalitet ofte like stor, sier Ravnevand.

For å beholde kundene sine er selgerne i Kias Reklame bevisste på å bygge gode relasjoner. Dette gjøres gjennom tett og personlig oppfølging og med produktkunnskap og kompetanse som viktige verktøy i verktøykassa.

- Vi bruker aldri pris som innsalg og på den måten får vi også flere lojale kunder som blir hos oss år etter år selv om de kan spare noen kroner på å handle hos «naboen». Vi ser oss mer som kunderådgivere enn selgere og vi ser på det som vår oppgave å veilede kundene når de skal bruke penger på profilering og markedsføring. Vi satser på kvalitetsprodukter. Kundene våre har større nytte av å dele ut ting som faktisk blir brukt enn å kjøpe inn «ræl» som havner i en skuff eller blir stående i en eske på lageret.

Landets første

Kias Reklame AS holder til på Krapfoss i Moss kommune. Bedriften startet som en attføringsbedrift i 1954, men ble splittet opp i flere deler i 2018. Selskapet drives som et eget aksjeselskap på lik linje med alle andre selskaper. Attføringsdelen i Kias foregår i selskapet Fortuna HR. Hos Kias Reklame er det 11 ansatte. Fem jobber med salg og kundeoppfølging og seks jobber i produksjonsavdelingen, hvor to jobber med grafisk produksjon og design. I tillegg håper Ravnevand det skal være mulig å få inn en lærling i salgsfaget.

- Vi har veldig god erfaring med lærlingordningen og vi ønsker å ta inn en ny når alt ligger til rette for det. Det passer også godt inn i Kias sine grunnverdier.

Vekstmål

Etter to tøffe pandemi-år har Kias Reklame AS fått en god start på 2022. Det føles godt for Ravnevand og de ansatte som nå kjenner at optimismen er på vei tilbake.

- Da landet stengte tok det ikke lang tid før vi plasserte de første bestillingene på munnbind og antibac. Vi skjønte fort at det var viktig å være kreative for å berge det vi kunne av omsetning, sier Ravnevand, som raskt fikk erfare at reklamebudsjettene til kundene deres raskt ble omdisponert. Det var ikke like mye trøkk på kulepenn- og sukkertøysalget da, men etter hvert som samfunnet fikk ristet av seg det verste sjokket begynte vi å få mange bestillinger på nye butikkskilt og annen fasadeprofilering. Det hjalp jo noe, konstaterer Ravnevand, og forteller at Kias Reklame er en god og konkurransedyktig leverandør av fasadeskilt og utvendige lysskilt. I tillegg designer- og produserer vi mye firmadekor til biler. Bildekor og skilt er profilering som bidrar godt til å gjøre kunden synlig, sier Ravnevand.

I dag står salg av profilartikler som arbeidstøy, sportstøy og giveaways for omtrent 70% av omsetningen, mens skilt og dekor står for 25%. De siste fem prosentene utgjøres av grafisk papirproduksjon.

- Jeg har ikke troen på at akkurat den delen av virksomheten vil øke i fremtiden, ler Ravnevand og konstaterer at ferdigtrykte ark og konvolutters storhetstid er ugjenkallelig forbi.

Bærekraft i praksis

Kias reklame leverer alt man kan tenke seg av reklameartikler. En av suksessfaktorene er bedriftens leveringsdyktighet. Med eget trykkeri i kjelleren trenger man ikke å sende produkter som skal profileres verden rundt. Det betyr mye – ikke minst i et miljøperspektiv, sier Ravnevand.

- Bare det å kunne trykke en stor t-skjortebestilling lokalt og ikke sende dem til Sverige eller Bergen med lastebil sparer miljøet. Dessuten er vi opptatt av å sette handling bak ordene våre, sier Ravnevand og forteller at bedriften gjør alt de kan for at kundene skal velge miljøvennlige produkter når det er mulig – selv om det går på bekostning av salgsvolumet.

- I disse dager er det «in» å snakke om bærekraft, men å velge bærekraftige alternativer er ofte dyrere enn å velge masseproduserte plastartikler. Vi selger heller mer kostbare men færre produkter når kundene våre ønsker å velge et bærekraftig alternativ, sier Ravnevand og nevner kulepenner av mais som et eksempel. - De kan man strengt tatt spise fremfor å la dem gå i søpla når de er tomme for blekk, ler han.

 

 


KIAS Reklame AS

  Vålerveien 65, 1569 Moss

  69 20 58 50

 

  www.kiasreklame.no

2022

{/show}