Rototilt har 90 prosent av delene på eget lager

Rototilt på Skedsmokorset har de fleste slitedeler på lager. Det setter kundene stor pris på.

- Vi selger våre produkter via alle etablerte maskinforhandlere i Norge men vi får også mange sluttbrukere inn i verkstedet selv om de har kjøpt utstyret et annet sted. Vi hjelper alle best vi kan, sier daglig leder Hans Ronald Hohlweg.

Rask service er en av styrkene til Rototilt AS på Skedsmokorset. På lageret hos reservedelsjefen Per Iversen ligger flere tusen deler, og han vet hvor de fleste er. Det sikrer rask service og fornøyde kunder.

- Vi har alt av slitedeler på lageret, som er etablert i tråd med det kunden etterspør. Skulle det være noe vi ikke har liggende, bestiller vi og leverer raskt. Alle kunder vil gjerne ha det levert ekspress, for å unngå langvarig maskinstopp, som koster langt mer enn en rask transport. Vi bruker Posten Express eller en budbil som går i rute, sier Per, som sjelden sitter stille, men er å se mellom reolene stort sett hele dagen. Nå har hverdagen blitt noe mer komplisert enn før, da det bare var færre deler å holde styr på. Det var for eksempel bare to typer kabel på en Rototilt. Nå handler det om flere titalls typer på bare en av modellene. Det har dessuten blitt langt flere sensorer og elektroniske deler. Men det er ikke bare mindre slitedeler på lager. Litt lenger bort ligger både snekkehjul og sylindre til nesten alle typer Rototilt. Det handler om betydelig verdier og viser at det koster litt å ha fornøyde kunder.

Utfyller hverandre

Per har jobbet med Rototilt i mer enn 20 år og få kjenner produktene bedre enn han og kollegaen Bjørn Skribeland, som har enda tre år lenger fartstid. Per var montør og mekaniker ute i felt helt fram til 2014, da Rototilt Norge tok over salget av produktene her til lands. Etter den tid har han vært reservedelsansvarlig i Norge.

- Han kjenner alle hyller og deler som sin egen bukselomme, skyter montøren Halvard Kulseth inn. Han tar også et tak mellom reolene når det er litt hektisk, selv om hans egentlige oppgave er reparasjoner og service, i tillegg til telefonsupport.

- Jeg kjenner nok de nyere delene litt bedre enn Per, som kan alt før 2015 på rams. Jeg vet litt mer om elektronikken enn han gjør, men vi utfyller hverandre godt, sier Halvard.

Teknisk guru

Tredjemann på supportlaget er mannen som Rototiltsjef Hans-Ronald Hohlweg karakteriserer som en guru. Det Bjørn Skribeland ikke vet om Rototilt-produktene, hvordan de er bygd opp, hva som kan være feil og hvordan det skal rettes på, er neppe verdt å vite. Bjørns jobb er ofte knyttet til telefonsupport, og det er mange fortvilte forhandlere og gravemaskinførere som har fått nødvendig hjelp når de har stått fast og slår Bjørns nummer. Sammen med Halvard og Per holder han gravemaskiner i gang over hele landet.

- Det er alle mulige slags spørsmål vi får inn. Det kan være helt fra totalhavari til et spørsmål om oljemengde som skal fylles. Noe komplisert og noe enkelt, sier Halvard. Han får mange henvendelser fra mekanikere på flere verksteder i Norge.

Teknisk support

- Jeg har også vært ute hos kundene og skrudd i mange år, og nå har jeg vært borti det meste på de produktene Rototilt har. I dag dreier arbeidsdagen seg om teknisk support. I tillegg er jeg ute hos kundene og hjelper til med feilsøking og forsøker å kurse de litt. Oftest dreier det seg om elektriske feil som følge av tøft arbeidsmiljø og litt overdrevent hardhendt bruk. Både snekkehjul og sylindre blir kjørt i filler, fordi noen lar tilten sitte på når den egentlig skulle vært parkert. Den er enkel å ta av, men likevel skjer dette fra tid til annen fordi mange har varierte oppgaver. Heldigvis er selve utstyret svært solid og tåler hard bruk, men det er jo grenser, sier teknisk sjef Bjørn Skribeland. 

Søker mekaniker

- Vi er helt avhengig av den tekniske kompetansen vi har hos oss, men det kan bli mye å gjøre og derfor søker vi nå etter ytterligere en service tekniker, gjerne med automasjon og litt datarelatert bakgrunn, sier daglig leder Hans Ronald Hohlweg. Han legger til at de har mer enn 350 reparasjoner på selve verkstedet, i tillegg til service og reparasjon ute hos kunden.

- Vi selger våre produkter via alle etablerte maskinforhandlere i Norge men vi får også mange sluttbrukere inn i verkstedet selv om de har kjøpt utstyret et annet sted. Vi hjelper alle best vi kan, sier Hohlweg.

Rototilt Norge selger godt over 800 tiltrotatorer i året og i tillegg tilbehør og er dermed en av de to store leverandørene i Norge. Hele det norske markedet ligger på ca 2 500 enheter.

- Vi tilpasser oss markedets behov og ser derfor positivt på fremtiden. Vi er aktivt ute på messer og steder der folk i bransjen samles for å vinne ytterligere markedsandeler i tillegg besøker vi våre samarbeidspartnere over hele landet noe som var dessverre veldig vanskelig under pandemien.


Rototilt AS

  Industriveien 6b, 2020 Skedsmokorset

  21 01 91 50

  www.rototilt.com

{/show}