- Vi forsto at vi måtte etablere større miljøer med bredere kompetanseutvikling. Nå har vi tre bedriftsavdelinger, og tilbakemeldingene fra våre kunder bekrefter at vi satset rett, sier to av banksjefene i Nordea Kjetil Andresen i Moss og Petter L. Pedersen i Sarpsborg.
Nordea er Nordens største bank og en viktig aktør for store deler av næringslivet i Østfold og Follo. De senere årene har banken utviklet sine relasjoner med kundene personlig, men ikke minst på nett og sosiale medier. Kanalene blir stadig viktigere, men Nordea står fast ved sin beslutning om å være relasjonsbanken.
Vil være nummer én
- Nordea skal alltid være best på rådgivning, og den delen av vår virksomhet utfører vi helst ansikt til ansikt. Våre medarbeidere reiser ofte ut på kundemøter for å diskutere situasjoner og løsninger. Som bank ønsker vi å være nummer én, selv om det ikke betyr å være størst. Vi ønsker imidlertid å være et førstevalg for nye medarbeidere og kunder. Vi har tydelig fokus på medarbeidertilfredshet, som er grunnlaget for kundetilfredshet, som igjen skaper lønnsomhet, sier Kjetil Andresen.
Dedikerte rådgivere
Gjennom Nordea får bedrifter tilgang til et bredt tjenestespekter. Banken har egne pakkeløsninger for de mindre og mellomstore bedriftene, men de er like profesjonelle i forhold til store aktører og kan dra nytte av sin store organisasjon utenfor våre regioner.
- For oss handler det alltid om tillit. Hos oss treffer kundene alltid rådgivere som er dedikerte, interesserte og som gjør alt for å lære seg å kjenne kundens behov. Bare på den måten kan vi imøtekomme krav og forventninger på en måte som tilfredsstiller kunden, sier Petter L. Pedersen.
Nye verktøy
Som et utvidet tilbud til kundene var Nordea første bank som tok i bruk chat-mulighetene for å møte sine kunder. I tillegg arrangerer de webinarer og avholder nettmøter for de som ønsker det. Alt for å kunne behandle forespørsler raskt og effektivt.
- Forventningene til raske beslutninger og vedtak er langt større i dag enn for bare noen år siden. Vi har som mål å alltid ha de beste verktøyene, og dette er et ledd i det arbeidet.
Møtes utenfor banken
Nordea har i dag tre bedriftsavdelinger i Østfold og Follo, nemlig i Sarpsborg, Moss og Ski. Her jobber 25 bedriftsrådgivere, i tillegg til ytterligere 10 spesialrådgivere. Etter at øvrige avdelinger er lagt ned har de utviklet større mer kompetente miljøer.
- For kundene er det ikke lenger viktig hvor vi sitter, men hvilke oppgaver vi kan løse. 8 av 10 kundemøter skjer faktisk utenfor banken, sier Pedersen.