- Utviklingen i bransjen har vært formidabel de siste tiårene. Likevel har vi bare sett starten på det som kommer, sier daglig leder i Siffer Økonomi i Halden Lena Karlsen.
Hun er ikke i tvil om at det vil bli stadig mer digitalisering og automatisering av regnskapsfunksjoner i årene framover. Det gir nye muligheter for å forenkle hverdagen. Samtidig påpeker hun at den faglige kompetansen ikke kan automatiseres. Den må alltid ligge i bunnen, som den gjør på Siffer.
Kostbar erfaring
- Ja, det er mange bedrifter som har forsøkt å ta hånd om dette selv gjennom ”enkle regnskapsprogrammer”, men som har erfart at det verken er tidsbesparende eller enkelt. Det er en kostbar erfaring å falle i de mange fallgruvene som finnes i denne jungelen av regler og lover som stadig er i endring, sier Karlsen.
- Vår oppgave er å ta hånd om kundene på beste måte ved å kombinere oppgaver de selv ønsker å håndtere med teknologiske muligheter og vår fagkompetanse. På den måten får vi et optimalt og effektivt samspill og arbeidsfordeling med kunden, og blir en aktiv samarbeidspartner, sparringpartner og rådgiver.
- Vi ønsker å bidra til at våre kunder lykkes best mulig, og er gjerne med hele veien – fra etablering, ordinær drift,, virksomhetsoverdragelse, opphør, generasjonsskifter etc, legger hun til.
Mange muligheter
Siffer Økonomi AS ble stiftet under navnet Økonomibistand Halden AS i 2000, og teller i dag 24 ansatte. Med base i Halden, regnes Østfold som et naturlig nedslagsfelt, men de tar selvsagt kunder også utenfor fylkesgrensene.
- Vi har valgt å stå på egne bein, uten kjedetilknytning. Det gjør oss veldig fleksible, ikke minst ved at vi kan tilby akkurat den tekniske plattformen som passer best for kunden. Ønsker bedriften å bruke egne, allerede innarbeidede programvarer, er det også uproblematisk.
Med nettbasert løsning, kan du som kunde kan ha tilgang til ditt eget regnskap og all dokumentasjon uansett hvor du skulle befinne deg.
- Det dukker stadig opp nye, skybaserte systemer på markedet, og det gjelder å velge rett. Det er dumt å betale for funksjoner man ikke har behov for eller nytte av, minner hun om.
Store på landbruk
Kundene er i stor grad små og mellomstore bedrifter i alle bransjer, i tillegg er de en betydelig aktør innen landbruksnæringen i regionen.
- Vi har regnskapssystem tilpasset for landbruk og medarbeidere med høy kompetanse, erfaring og interesse innenfor næringen. Vi deltar i landbrukets dataflytprosjekt som skal sikre og forbedre avregninger blant annet fra Nortura og Tine, forteller hun.
Det å kjenne din næring og deg som kunde for å kunne bistå og hjelpe deg som kunde best mulig, er en bærebjelke for Siffer.
Personlig oppfølging
Som kunde her, får du din personlige saksbehandler, og ved behov kobles ansatte med spisskompetanse på enkelte fagområder på.
- Den personlige relasjonen og oppfølgingen er veldig viktig for oss, avrunder daglig leder Lena Karlsen.