I en tid som har veltet om på alt vi er vant til, står LillestrømBanken støtt og fokuserer på å hjelpe store og små bedriftskunder med råd, støtte og myndighetenes tiltak i ryggen.
De #heierpå lokalt næringsliv og vil selv være en del av løsningen for sine bedriftskunder.
– Dette har vært en spesiell tid for så mange, der verden brått endret seg. Et helt land har blitt stengt ned. Oljepriser, valutakurser og børser har blitt sterkt påvirket. Vi har ikke vært med på lignende noen gang. Vi har stor respekt for kundene våre som står midt i dette, og ser at folk har klart å omstille seg imponerende fort, i en for mange fortvilet situasjon. Vi opplever at mange av kundene er kreative, snur seg rundt, samtidig som vi jo ser at det er vanskelig, sier Siri Berggreen, administrerende banksjef i LillestrømBanken.
En del av løsningen
LillestrømBanken er en selvstendig sparebank eid av kundene med historie helt tilbake til 1887, og dermed Lillestrøms eldste bedrift. Samtidig er de en del av Eika-alliansen, med de musklene det gir. Det kommer godt med i en tid der lite er normalt.
– Vi er så heldige å drive en solid bank og kan derfor være en del av løsningen. Og gjør mye for å hjelpe våre kunder. Mye av dette er med de tiltakene myndighetene har satt i gang i ryggen, som statsgaranterte lån. Det som har gitt størst effekt for mange av kundene er avdragsfrihet, og at de digitale løsningene ved kompensasjonsordninger har kommet så fort i gang og dermed fungert etter intensjonen, fortsetter Berggreen.
– Mange av våre kunder har benyttet seg av dette, gjerne i kombinasjon med kontantstøtte og avdragsfrie lån. Dette har gjort dem i stand til å stå klare når de åpner igjen, som blant annet frisører og hudpleiere. Mange små bedrifter tar ut det meste av overskudd som normallønn, uten mulighet til å bygge opp stor økonomisk buffer, utdyper Ola Brandser Nøss, bedriftsrådgiver i banken.
Hva kan vi gjøre?
For LillestrømBanken, som for alle andre, var dette ny og upløyd mark. Hvordan skulle dette løses, og hva kunne de bidra med for sine kunder?
– Det vi gjorde var å sette oss ned internt og snakke da pandemien tok grep og Norge ble stengt. Noen kunder tok vi kontakt med, andre tok kontakt med oss. Det første vi kunne hjelpe med var avdragsfrihet. Så kom de statsgaranterte lånene, som noen av kundene våre har fått. Disse har imidlertid veldig strenge kriterier, så mange kvalifiserte ikke, og dem måtte vi finne andre løsninger for. For oss var det viktig å være løsningsorientert på vegne av bedriftskundene våre, som en gründerbedrift med god sikkerhet, men som falt mellom to stoler. De fikk et vanlig lån.
Andre tiltak som kunne gjøres var å gi mulighet til å senke renten på kassekredittene og andre lån etter at renten falt. Forlenge løpetid til lån, og ikke minst være til stede og gi råd der det er behov. Selv å stå trygt midt i dette gir også trygghet til kundene.
Handle lokalt og være kreativ
Vi er fremdeles ikke tilbake til det vi kjente som normalen. Samtidig kommer stadig nye løsninger på plass, fra stat, kommune, fylke, men også fra det lokale næringsliv og de lokale bankene. Strukturen i Norges næringsliv gjør at veldig mange bedrifter er små, har få ansatte og er veldig sårbare for forandringer. En situasjon som dette er det ingen som kan forutse.
– Vi ser ikke de store konkursene, men ser og at mange er kreative og finner noen løsninger. Vi ser også at folk verner om lokale bedrifter, kjøper gavekort og tar vare på dem. Det er viktig å opprettholde lokalt næringsliv, hjelpe dem med dagens situasjon, men også fremtidige utfordringer. Vi kan fortsatt holde hjulene i gang, ha aktivitet, noe som er vesentlig for næringslivet. Bankene blir et instrument for å holde bedrifter og landet i gang, fortsetter Brandser Nøss og suppleres av Berggreen:
– Vår rolle er å være den trygge og solide banken. Vi har vært her i over 130 år, og de skal vite at hit kan de komme, vi har dørene åpne. Folk liker folk – det er viktig å vise at vi er her, at det er “business as usual”, at vi kan snakke med folk og hjelpe til der vi kan med de verktøy vi er gitt. Vise at vi er her og støtter våre kunder, vårt lokalmiljø og det lokale næringslivet.
LillestrømBanken
Torvet 5, 2000 Lillestrøm
63 80 42 00