RenBolig – rent og ryddig i 19 år!

Det startet som et beskjedent vaskebyrå i 2006, men har vokst til et selskap med 28 ansatte og status som PHM‑partner. Jeanette Delås, gründeren bak RenBolig, har ledet utviklingen fra en liten tjenesteleverandør til en bred aktør innen service og omsorg.

Bilde av tre personer og en varebil
Ledelsen i RenBolig Service og Omsorg og selskapets nye helelektriske servicebil. Administrasjonskoordinator Lene K. Sørum (f.v.), daglig leder Jeanette M. Delås og vaktmestersjef Nidar Martinsen.

RenBolig Service og Omsorg, med base på Råbekken, ble en del av PHM Norge i 2022.

– Det er vi stolte av. Det gir oss som selskap en tryggere og bredere plattform å stå på, sier daglig leder Jeanette M. Delås.

Hun har vært med siden oppstarten for 19 år siden, da hun ble headhuntet for å starte opp med renhold og omsorgstjenester i et selskap som allerede leverte vaktmestertjenester under Fredrikstad og Omegn Boligbyggerlag (FOBBL) – som senere fusjonerte med OBOS.

På kontoret møter vi Delås sammen med administrasjonskoordinator Lene K. Sørum og vaktmestersjef Nidar Martinsen. Sørum har vært i selskapet siden 2021, mens Martinsen kom inn i 2019. Sammen representerer de mangfoldet i RenBoligs tjenestetilbud.

– Selv om vi har overordnede roller, er vi ofte ute i feltet sammen med kollegene våre. Det er viktig for å forstå behovene og utfordringene vi møter, forklarer Sørum, mens Delås og Martinsen nikker bekreftende.

I dag er RenBolig Service og Omsorg langt mer enn et lite byrå. Med 28 ansatte og ambisjoner om videre vekst, har de etablert seg solid i Fredrikstad og omegn. De har serviceansvaret for hele 88 borettslag, inkludert både renholds‑ og vaktmestertjenester, noe som holder kalenderen full året rundt.

Bredt tjenestetilbud

– Vi gjør alt fra gressklipping og snømåking til ulike typer servicearbeid. Det er renholdet som er vår hovedaktivitet – og det som sysselsetter flest, forteller Delås.

Den store bredden i tjenestetilbudet tilskrives de ansatte – som Delås skryter varmt av.

– Vi har utrolig flinke folk med høy faglig kvalitet. I tillegg har vi et trygt og inkluderende arbeidsmiljø. Selv om flere av våre ansatte har utenlandsk bakgrunn, legger vi stor vekt på integrering og språk. Alle nyansatte kobles med kolleger som behersker norsk godt. Språket er viktig – både for deres egen del, for oss som arbeidsplass og for kundene, understreker hun.

Omsorgs‑ og ledsagertjenester

Et annet satsingsområde er tømming av dødsbo og ulike ledsagertjenester.

– I tillegg til praktisk hjelp i hjemmet, følger vi brukere til lege, tannlege, sykehus eller frisør – ja, nær sagt hva som helst de trenger bistand til, sier Delås.

– Vi brenner for å tilrettelegge for at eldre kan bo hjemme lenger, samt skape trygghet både for personen vi bistår og dens pårørende. Vi ser spesielt et stort behov for ekstra oppfølging i ferier hvor vi kan bistå med å avlaste nærmeste familie og holde god dialog slik at de nærmeste kan slappe av og vite at deres nærmeste blir tatt godt vare på.

Utfordringer og fremtidsutsikter

Delås legger ikke skjul på at det finnes utfordringer.

– Dessverre er kommunene i liten grad villige til å benytte seg av private aktører lenger. Heldigvis finnes det noen unntak, sier hun med et snev av ettertanke.