Sikter seg inn mot SMB-markedet – styrer mot rekord

Med ny spesialdesignet supersuger og to storkontrakter i lomma, satser Oslo Follo Industri på videre vekst – og flere kunder i SMB-markedet.

Bilde av to personer foran en sugebil.
Både administrativ leder Pia Syvertsen og driftsleder Mathias Swartling er aktive i feltet for Oslo Follo Industri. Oslo Follo Industri har anskaffet en splitter ny hybrid supersuger med henger, til en verdi av 12,5 millioner kroner.

Oslo Follo Industri er i ferd med å suge til seg en stadig større del av markedet for høytrykksspyling, rørinspeksjon og sugebiltjenester i Oslo og Akershus. Nå tar selskapet mål av seg til å vokse videre – særlig i SMB-markedet.

– Selv om vi er størst på industrimarkedet i Oslo og Akershus, er både ambisjonene og kapasiteten vår mye større. Vi ønsker oss flere kunder i SMB-markedet, sier administrativ leder Pia Syvertsen.

Selskapet har vokst jevnt siden oppstarten i 2017, og holder i dag til med 15 ansatte i Torneveien 29 på Nesodden. Med døgnåpen beredskap og vekt på kunnskapsbasert drift, har Oslo Follo Industri bygget sterke relasjoner og et solid rykte.

Ny spesialbil til 12,5 millioner

Satsingen underbygges av investeringer i fire nye kjøretøy i 2025 – blant annet en splitter ny hybrid supersuger med henger, til en verdi av 12,5 millioner kroner.

– Den er spesialdesignet av oss, bygget av Scania og lokale Nomitek, og er både miljøvennlig og ekstremt fleksibel, sier Syvertsen.

Med en lastekapasitet på 27 kubikk, kan bilen både suge tørre og våte masser.

– Den optimaliserer utstyrsparken og fleksibiliteten i vår hverdag, sier driftsleder Mathias Swartling.

– De siste årene har vi hatt en omsetning på rundt 27–29 millioner kroner. Nå sikter vi mot 40 millioner allerede i år, sier Syvertsen.

Felles røtter og felles retning

Tre av de fem gründerne fra 2017 er fortsatt med i dag: eier Jan Øyvind Tyreng, samt prosjektleder Martin Warhuus og driftsleder Mathias Swartling. Alle har røtter på Fagerstrand, det samme har Syvertsen, som kom inn som administrativ leder i 2021.

– Vi jobber tett sammen om logistikken. Vi har også en kvinnelig sjåfør ute i felt, noe vi er stolte av, sier Syvertsen.

Til daglig har hun ansvar for internkontroller, HMS, personalansvar, anbud og kontrakter. Logistikken samkjøres med godt samarbeid mellom Swartling, Syvertsen og Warhuus.

Swartling minner om hvor langt selskapet har kommet på få år.

– Vi startet med en supersuger for industrirengjøring og suging av tørre og våte masser i 2017. I løpet av 2025 vil vi ha en bilpark bestående av fem–seks supersugere, fire kombibiler og to spylebiler. Da er vi veldig rustet for å fortsette å bistå storindustrien og SMB-markedet, sier Swartling.

PS: Noe mange ikke er klar over er at en supersuger også kan blåse singel effektivt og skånsomt inn i kjellere, rundt ringmurer, fylle kulverter etc. Steder hvor det er vanskelig å komme til med annen masseforflytningsmaskin.