12. mars ble den nye billett-appen fra Østfold Kollektivtrafikk lansert. De to første ukene ble den lastet ned 2.000 ganger, noe markedsrådgiver Solfrid Rød Olsen er godt fornøyd med. Den nye appen har langt flere funksjoner enn den gamle.
- Appen er en nyhet for reisende i vår region, men har vært i bruk av Ruter siden 2012. Det betyr at den er velprøvd og velfungerende, sier Rød Olsen.
Hun legger til at den har flere praktiske funksjoner enn den tidligere, som stort sett kunne benyttes til å kjøpe enkeltbillett.
- Noe av det viktigste vil jeg si er at man kan kjøpe periodebilletter og man kan kjøpe billett til andre enn seg selv. Det er viktig for foreldre der barn kanskje ikke har muligheter til å betale via Vipps eller med betalingskort.
I den nye billett-appen kan du:
- kjøpe periodebilletter
- kjøpe billetter til andre, f.eks. til barnet ditt
- betale med Vipps eller bankkort
- fornye billetten hvor og når som helst
- endre starttidspunkt inntil 7 dager frem i tid
- kjøpe billigere enkeltbilletter enn billetter kjøpt på bussen
- kjøpe BuzzBilli-billetter (gruppebilletter til skole og barnehage)
- kjøpe personbilletter til Hvaler-ferga
- kjøpe billetter til Flexx natt
Blandede tilbakemeldinger
Appen, som er utviklet av Ruter, er nå i bruk i fem fylker. Interessen for løsningen er stor også fra andre deler av landet. Det er mange kollektivselskaper som venter på å komme med i samarbeidet.
- Østfold Kollektivtrafikk er svært fornøyd med både appen og de tilbakemeldingene vi har fått, selv om de er noe delt. De som er nye brukere og ikke hadde den gamle appen på telefonen, er veldig positive, mens de som var vant til den gamle løsningen, ikke er fullt så fornøyde. Men mulighetene er mange flere med den nye appen, og vi kommer nok til å ha den i bruk ganske lenge, og den vil være en viktig salgskanal i lang tid, sier Rød Olsen.
Mye likt
Østfold Kollektivtrafikk har valgt å beholde funksjonalitet og delvis design fra Ruters versjon. Det har de gjort for at brukerne skal kjenne seg igjen.
- Stort sett er det skallet som er tilpasset Østfold Kollektivtrafikk, mens innmaten ligner på Ruter, med samme fargebruk blant annet. Mange av våre brukere er vant til å reise kollektivt i Oslo av og til, og derfor valgte vi å gjøre det slik.