fbpx

Heier på personlig kontakt

Som næringskunde i Lillestrømbanken får du personlige rådgivere innenfor både bank og forsikring. Nærhet til kunden er ett av bankens viktigste våpen i den stadig tøffere konkurransen.

Torunn Kinn og Tor Arne Günther er bedriftsrådgivere med henholdsvis forsikring og bank som spesialfelt i Lillestrømbanken. Begge har lang fartstid fra bransjen og begge er overbevist om at lokalkunnskap og nærhet mellom kunde og rådgiver er sterke kort å ha på hånden når det skal konkurreres om kunder og markedsandeler.

– Vi selger de samme produktene som de andre selskapene, men der konkurrentene våre ofte henviser kundene til et call-senter, tilbyr vi i tillegg til digitale løsninger, personlig kontakt med rådgivere i bankens lokaler på Torvet i Lillestrøm. Der har vi i Lillestrømbanken og de andre bankene i Eika-systemet en stor fordel, sier Kinn, og slår et slag for lokalbanken.

– Vi tror det er viktig for kundene våre at vi kjenner markedet deres og de lokale forutsetningene de har for sine bedrifter. Dessuten setter mange pris på å bare trenge å forholde seg til en eller to personer, sier Günther.
Med Eika-bankenes organisering tas alle avgjørelser lokalt og tilpasses lokale forhold.

Forsikring lønner seg

Næringskundene til Lillestrømbanken har et stort antall forsikringer å velge mellom. Noen anbefales de å ha, andre burde vært obligatoriske, mener Kinn.

– Helseforsikring er en av de forsikringene hvor vi merker økning i etterspørsel. Flere av kundene våre har hørt om det og flere av de som har starter for seg selv har erfaring med helseforsikring hos tidligere arbeidsgivere.

En helseforsikring er enkelt forklart en mulighet for den ansatte til å komme raskere tilbake i jobb. I stedet for å måtte stå i kø i det offentlige helsevesenet i månedsvis sørger forsikringen for at den ansatte kommer tidlig til spesialist og behandling. Bedriften som tegner forsikringen kan velge mellom to ulike garantitider. Spesialistvurdering innen sju dager og behandling innen ti dager eller spesialistvurdering innen ti dager og behandling innen tjue dager. Uansett hvilken variant som velges vil bedriften komme langt bedre ut av det enn om man står uten en slik forsikring når ansatte er i behov av helsehjelp.

– Det er ingen hemmelighet at det ofte er lange køer for behandling i det offentlige helsevesenet. Har bedriften helseforsikring for de ansatte kan man raskt spare store summer om en ansatt skulle få behov for medisinsk behandling, sier Kinn, og legger til at helseforsikringen dekker behandling på sykehus/spesialist i Norge, Norden eller resten av Europa.

Fysioterapi og kiropraktor behandling er også noe som mange setter pris på.

Burde vært obligatorisk

Næringsforsikring er en annen forsikring Günther og Kinn anbefaler sine kunder å tegne. Sett i forhold til hva den dekker om skaden skulle være ute, burde den være et naturlig valg for alle bedrifter, mener Kinn.

– Næringsforsikring dekker et bredt spekter av bedriftens behov. Forsikringen dekker både bedriftens eiendeler og har ansvarsdekningen som kreves for å kunne påta seg arbeidsoppdrag for andre.

Hun legger til at næringsforsikringen bør kompletteres med en yrkesskadeforsikring dersom du ikke har andre ansatte enn deg selv i bedriften. I det øyeblikket du ansetter noen blir yrkesskadeforsikringen obligatorisk.

Det er også viktig å være klar over at næringsforsikringen inneholder en avbruddsdekning. Det betyr at man ikke lider tap dersom omsetningen faller bort som følge av ulike ulykkeshendelser.

– Dette har blant annet vært svært aktuelt i disse ekstremvær-tider. Må du stenge butikken som følge av oversvømmelse vil næringsforsikringen sørge for at du beholder den forventede omsetningen under avbruddsperioden, sier Günter og legger til at en bedrift som er planlagt startet uten en slik forsikring på plass kanskje ikke burde komme lenger enn til planleggingsstadiet.

– Man må i alle fall ikke legge forsikringsplaner til side uten å ha snakket med oss om det først. Det kan fort gi deg som bedriftseier en helt annen trygghet og forutsigbarhet i hverdagen, sier Kinn.


Back-up erstatter ikke behov for cyberforsikring

Den siste tiden har cyberkriminalitet skapt et marked for forsikringer mot skader etter ondsinnede angrep på bedriftenes IT-systemer.

Det store angrepet mot Norsk Hydro viste med all tydelighet hvor sårbare selv store bedrifter med enorme ressurser innenfor it og datasikkerhet kan være.

– Å rydde opp etter et slikt angrep blir ofte både tidkrevende og dyrt med mindre man er riktig forsikret, sier rådgiver Torunn Kinn.

– Mange mener at de ikke trenger en cyberforsikring så lenge de har gode rutiner for sikkerhetskopiering, men en cyberforsikring dekker så enormt mye mer. Den dekker til og med kostnadene som kreves for å rette opp bedriftens omdømme i etterkant.

– Når et stort selskap må stenge ned virksomheten og gå over til penn, papir og kalkulator, kan man jo bare tenke seg konsekvensene for en liten bedrift med en vesentlig svakere kompetanse på området. Cyberforsikringen bør definitivt inn i bedriftens forsikringsportefølje på lik linje med helse- og næringsforsikringene, sier Günther, og legger til at mer enn halvparten av norske bedrifter har opplevd datakriminalitet i en eller annen form.

Det i seg selv bør være et godt argument for å vurdere en slik forsikring.


LillestrømBanken

Torvet 5
2000 Lillestrøm

63 80 42 00

post [AT] lillestrombanken [DOT] no

www.lillestrombanken.no


Klikk en emneknagg for å lese mer:

0
0
0
s2smodern