fbpx

Fornøyde kunder skaper vekst

Logistikkleverandøren Accelerator AS på Skjetten har 450 tilbakevendende kunder som gir dem et godt renommé som seriøs og kundefokusert samarbeidspartner. Veksten de siste årene har skapt behov for ytterligere lagerplass.

Accelerator omsetter ca. 70 millioner kroner i 2019, men har større mål enn dette. Likevel skal ikke vekst føre til at fokus på tjenestekvalitet og kundenes behov skal bli skadelidende.

– Personlig oppfølging er et viktig konkurransefortrinn for oss, understreker daglig leder Erik Mørch.

Han har vært med å snu bedriftens resultat som styreleder de siste to årene og vil i i sin nye rolle som daglig berømme medarbeiderne for til en solid vekst allerede etter første kvartal 2019.

– Vi budsjetterte med fire prosent vekst, men endte på 15 prosent. Det er vi både fornøyde med og stolte av, sier Mørch, som mener det er flere årsaker til fremgangen.

– Vi er 23 ansatte, og alle er glade i arbeidsplassen sin. Det sitter i ryggmargen på de fleste. Det merker kundene, og de gir oss gode tilbakemeldinger noe som igjen gir mersalg.

Større lagerhotell

Accelerator har mange og store nabobedrifter på Gjelleråsen. Bare minutter unna ligger giganter som Vectura, Ringnes, Diplom-Is og så videre. 3PL – tredjeparts lagertjenester, eller «lagerhotell», som mange kaller tjenesten - er ikke planlagt å bli kjernevirksomhet for Accelerator, men de ser at mange av bedriftene i området og deres eksisterende kunder har behov for ekstra lagerkapasitet, enten permanent eller midlertidig.

Det er bakgrunnen for planene om å tilby ytterligere lagerplass bare et steinkast unna. Bygget på den nærmere 10 mål store tomten har seks store porter og 6 000 palleplasser i reol.

– Vår organisasjon er rigget for først og fremst å levere transport fra utlandet til Norge. Det er her vi er virkelig gode og har et svært godt nettverk i flere land. Det er også der vi skal hente vår vekst, men samtidig ønsker vi å utvide 3PL-delen.

– I den sammenheng er det naturlig for oss å henvende oss til våre nabobedrifter, da vi ønsker å være en lokal og nær samarbeidspartner. Vi vil aldri bli blant de største aktørene, men vi skal være blant de beste og ha de mest fornøyde kundene, sier Erik Mørch.


Artikkelen fortsetter nedenfor

Trenger din bedrift å synes bedre?

  • Har dere en ny kunde, ny kontrakt, ny ansatt, ny logo, ny nettside, nytt telefonnummer, ny adresse?
  • Har dere nådd budsjettmålet før tiden? Ledig kapasitet? Behov for medarbeidere?
  • Har dere tilbud, produkter og tjenester  som ikke er godt nok kjent?

Klikk her og legg igjen kontaktinfo, så tar vi kontakt med deg!

Tilpasser seg kunden

Der store logistikkleverandører opererer med standardiserte løsninger, ønsker Accelerator å ha fokus på noe helt annet. De ser at mange små- og mellomstore bedrifter har behov for transport, som ikke faller innunder noen standard, hverken når det gjelder størrelse eller mengde. Det er i dette markedet Mørch vil forsterke bedriften ytterligere.

– Vi vil gjerne ha kunder med sporadiske og ukurante behov. Derfor har vi en rekke kunder i byggebransjen og transporterer rør og ventilasjonssystemer som ikke går ned i ei «standardkasse». Her er vi bedre enn de store leverandørene.

Vi kommuniserer bedre og tilbyr kunden én og samme kontaktperson som følger transporten og gir rask og korrekt informasjon ved behov. Dessuten gir vi alltid forhåndspris og opererer ikke med tillegg i fakturaen etterpå.

Alt for kunden

70 prosent av omsetningen hos Accelerator kommer tilskrives frakt fra utlandet. Siden flere kunder nå har signalisert behov for bil med kran, kan de nå tilby det også. I den forbindelse har ikke bare sjåfører, men også ansatte i trafikkavdelingen gått kranførerkurs for å kunne svare på viktige spørsmål. Alt for kunden, med andre ord.


Ny daglig leder med bred erfaring

Etter to og et halvt år som styreleder i Accelerator AS, har Erik Mørch tatt over som daglig leder etter Ketil Møller. 61-åringen har lang og bred erfaring fra logistikkbransjen ved blant annet Bring Warehousing, der han var administrerende direktør og produktsjef i til sammen 15 år.

Erik Mørch kom inn i bransjen i 1979 og var med i et selskap som var pionerer på lagerhotell i Norge. Selskapet vokste sterkt og hadde på et tidspunkt 150.000 kvm lager over hele Norden. I 2000 ble så virksomheten kjøpt opp av Bring, og Mørch ble ansatt som administrerende direktør.

Han sluttet i Bring i 2016 og startet egen konsulentvirksomhet. Gjennom sin interesse for logistikkfaget kom han i kontakt med eierne av Accelerator, Linda Skarphol og Ketil Møller, på sammenkomster i regi av NHO Logistikk og Transport.

Etablerer rutiner

– Jeg har aldri møtt noen som har vært så kompetent innenfor logistikk som Linda. Hun er et unikum både faglig og i produksjonen, sier Mørch.

I dag leder hun trafikkvirksomheten i Accelerator, mens den andre eieren og tidligere daglige lederen, Ketil Møller, som er gründer og den med kreativitet og sterk kommersiell teft, har tatt en friere rolle og bruker sitt nettverk til å reise ut for å etablere nye internasjonale forbindelser.

– Min oppgave har vært å etablere gode rutiner, oversikter og strukturer i selskapet. Jeg kjenner både selskapet og eierne godt etter mitt styreverv, og vi har ofte forskjellige meninger, men finner alltid gode løsninger. Vi utfyller hverandre på en konstruktiv måte, sier Erik Mørch.

Fortsatt sten på sten

Selv om Accelerator har et helt annet kundefokus enn de tidligere arbeidsgiverne, kan Mørch bruke mye av sin erfaring fra logistikkgiganten, både innenfor struktur og business cases.

– De neste fem årene ser jeg for meg at strategien fortsatt blir å legge sten på sten. Vi skal selge våre tjenester ved hjelp av gode tilbakemeldinger fra kunder, og vi skal vokse med våre kunder. Vi har ikke en isolert utviklingsavdeling, slik store aktører har, men lytter til kundens behov og utvikler produktet i henhold til de tilbakemeldingene vi får.


Accelerator AS

Lahaugmoveien 81
2013 Skjetten

22 90 11 40

firmapost [AT] accelerator [DOT] no

www.accelerator.no


Klikk en emneknagg for å lese mer:

0
0
0
s2smodern