Fra idag tar Nettbuss og NSB i bruk sitt nye navn, Vy. -Det tok litt tid før det nye navnet «satt», innrømmer regiondirektør Birger Ljunggren.
Ljunggren har gått fra skeptisk til entusiastisk og tror det nye navnet og tilhørende omprofilering av tog og busser vil gi både gamle NSB og Nettbuss solide løft.
- Jeg må innrømme at navnet kom litt brått på og at det har krevd litt tilvenning, men nå er jeg ikke tvil om at det var et både riktig og nødvendig grep. De to selskapene har egentlig vært sammen i rundt hundre år, men det er først nå man for alvor samles som ett selskap, sier Ljunggren, og peker på den nye konkurransesituasjonen for både buss og jernbane.
Mens busselskapet har levd med anbudskonkurranser i en årrekke opplever nå jernbanen for første gang å bli satt ut på anbud. Britiske Go Ahead har for eksempel vunnet anbudet på driften av Sørlandsbanen.
- En felles profil for hele konsernet som viser at vi er fremtidsrettet og vil skape gode reiseopplevelser for kundene våre er viktig i denne sammenhengen.
Samlet selskap
- Med Vy får vi en felles merkevare og vil stå bedre rustet i konkurransen om de nye anbudene på vei og bane. I tillegg får kundene våre en langt bedre hverdag med sømløse reiser fra A til B. Det skal blant annet en felles portal for billettbestilling for tog og buss sørge for.
I forbindelse med navneendringen skal både tog og busser omprofileres med selskapets nye farger grønt og grått. For bussenes del vil det bare gjelde tur- og ekspressbusser. Det betyr at alle lokalbussene beholder sine nåværende farger.
- Det er oppdragsgiver som bestemmer fargen på bussene. I Østfold har Østfold Kollektivtrafikk bestemt at bussene i Nedre Glomma skal være røde, noe de dermed fortsetter å være selv etter at Nettbuss har skiftet navn til Vy, sier Ljunggren.
Spennende
Birger Ljunggren og kollegene hans i Vy går uansett spennende tider imøte. Nylig gjennomførte de en stor ruteomlegging i Sarpsborg og Fredrikstad. Til høsten står Moss for tur. I tillegg skal det snart kjempes om anbud for busstrafikken i Halden, Askim og Indre Østfold.
- Vi lærte mye av omleggingen i Nedre Glomma hvor vi erfarte at opplæringen av sjåførene kunne være bedre. Det har vi rettet på før omleggingen gjennomføres i Moss, sier Ljunggren og skryter av samarbeidet med Østfold kollektivtrafikk.
- Vy har i dag alle anbudene i Østfold og har etterhvert etablert et svært godt samarbeid med Østfold kollektivtrafikk. Vi ønsker begge å gi kundene våre et enda bedre busstilbud og jobber også knallhardt med å ta stadig større hensyn til miljø.
Idag er Østfold et foregangsfylke når det kommer til bussdrivstoff. I Nedre Glomma og Moss er det biogass og gjenvinnbar diesel som gjelder, mens bussene i Indre Østfold går på ren biodiesel i sommerhalvåret.
- Vi er langt fremme med miljøtenkingen og har for lengst forstått at dette er et område det er viktig å være god på når fremtidige anbudsrunder skal vinnes, avslutter Ljunggren.
Vy
Tuneveien 31
1710 Sarpsborg
69 13 77 00