Trond-Michael stråler som et barn i en godtebutikk når han presenterer selskapets siste investering; en splitter ny Scania 560S. Med forbedret motorytelse og unik utslippskontroll, setter modellen en ny bransjestandard for bærekraftig tungtransport. Scania Super er ikke bare den mest drivstoffeffektive motoren produsenten har bygget, den er også fullt kompatibel med HVO-drivstoff med lavt utslipp, samt biodiesel-/FAME-drivstoff. Bremsetermisk effektivitet bidrar til opptil 8 prosent drivstoffbesparelse fra tidligere energieffektive modeller.
– Dette er den 20. bilen i flåten vår, og er i tråd med bedriftens sterke fokus på minimalt utslipp og lavt forbruk. Alt lar seg ikke elektrifisere, men dette er det nærmeste man kommer utslippsfri trekkvogn basert på biodiesel, fastslår han.
– Nettopp på grunn av vårt grønne fokus, bytter vi biler oftere enn de fleste. Det vil si stort sett hver gang det kommer en mer drivstoffeffektiv og miljøvennlig Scania-modell.
Tidlig i 2019 ble Borrie den andre transportbedriften i Østfold med Fair Transport-sertifisering; et forpliktende kvalitetsprogram som drives av Norges Lastebileier-Forbund (NLF). De sertifiserte transportbedriftene har dokumentert sitt arbeid innenfor en rekke kriterier. Målsetningen er å styrke trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og sikre gode sosiale forhold for ansatte.
Påtar seg det meste av transportoppdrag
Borrie Transport ble etablert i 2004 av Trond-Michael Borrie Stensrød, og har i dag vokst til 22 ansatte med hele Norge og Sverige som marked. I 2016 endret de satsningsområdet fra stykkgodstransport med skapbiler til transport med åpne semihengere.
Siden har alt utviklet seg raskt. Fra 2021 til 2023, har de mer enn doblet omsetningen fra 22,5 millioner til drøye 45 millioner kroner.
I tillegg til trekkbilene, har bedriften 30 hengere, flere med uttrekk og sving på tre aksler, som i sum gjør den kapabel til å påta seg det aller meste av fraktoppdrag. Det inkluderer spesialtransport av last på opptil 30 meters lengder, maskintransport og elementtransport.
– Vi kjører fast for flere store produsenter og entreprenører, og vi påtar oss prosjektoppdrag. En av våre styrker, er at vi raskt kan mobilisere mange semitrailere for å håndtere store mengder samtidig. Krever et oppdrag spesielle hengere eller utstyr, sørger vi for å skaffe det til veie. Vi har også et tett og godt samarbeid med OTTS i Trondheim, som driver transportmekling, transport og terminaltjenester.
Verdt å nevne er også at Borrie Transport har fast kontraktkjøring av spesialavfall for sykehus i Oslo, og har i den anledning skaffet til veie en skreddersydd gassdrevet lastebil.
Pålitelig og imøtekommende
På spørsmålet om hva som gjør dem til en foretrukket transportør av stadig flere, svarer han slik:
– Det er nok at vi har opparbeidet oss et godt renommé, ved at vi er pålitelige og positive og klarer å fikse selv de mest komplekse oppdragene. I tillegg har vi fornuftige priser som er levelige for begge parter. Og ikke minst; vi legger stor vekt på å dyrke et godt og inkluderende arbeidsmiljø, og har tiltrukket oss svært dyktige og erfarne sjåfører.
Selv om bedriften er blitt såpass stor at Trond-Michael beskriver den som et fullverdig transportselskap, har han ingen ambisjoner om å vokse mest mulig på kortest mulig tid.
– Nei, vi har aldri hatt vekstmål, men den har kommet som følge av økt etterspørsel av våre tjenester. Slik vil det fortsatt bli. Men med en stadig voksende bilpark, har vi etter hvert fått behov for å finne et mer egnet tilholdssted da vi er i ferd med å vokse ut av vår nåværende lokasjon her i Råde.
– Aller helst i Råde, legger han raskt til.